Börjar bli dags att byta mobiltelefon igen, och fundera på att lämna Android till förmån för Windows Phone 8.1. Använt Android sedan HTC Hero, men börjar bli sugen på att testa något annat.
Så vad tror ni om en Nokia Lumia 930?
Jämför jag denna med t.ex. Samsung Galaxy S5, HTC One (M8) tycker jag den ser något svagare ut på många punkter.
Fördelar med Lumia vs S5,M8
- Annat OS (Lite uttråkad på Android).
Nackdelar med Lumia vs S5,M8
- Väger något mer
- Slöare CPU
- Mindre batteri
Man måste inte bli uttråkad av ett OS!
Men varför inte testa en Jolla med Sailfish!
Själv har jag skaffat några Elephone P8, med KitKat.
Sen kanske det blir Find 7.
Har nog snöat in mig lite på Windows Phone 8.1 ; )
Kört KitKat ett bra tag, fungera bra... men sugen på något annat, orkar nog inte riktigt med att falla tillbaka till hur Android var i början (Sailfish OS) och behöva pilla och trixa allt för mycket (dock ingen anning om fallet är så).
Jag har en Lumia som jobbtelefon, dock inte 930.
Men har kollegor som har 930.
Överlag så kan jag säga att ingen är speciellt nöjd med Windows Phone, varken 7 eller 8.
Kvaliten är inte den bästa, nästan alla har fått skicka in sina telefoner på reparation.
Jag har fått skicka in min 3 ggr för samma fel, och nu under semestern har den börjat krångla igen.
Mailappen är väl det enda positiva med WP, den är riktigt bra tycker jag.
Och var beredd på att apparna du vill ha förmodligen saknas till WP.
Att du fått skicka in den 3ggr för samma fel känns mer som servicestället inte uppfört sig, och misstänker det kan variera väldigt mycket från ställe till ställe.
Känns annars alltid som att "Nokia" alltid har haft bra byggkvalitet på sina telefoner men kanske inte är samma sak längre när MS har tagit över.
Jag forskade länge innan jag bestämde mig för att byta till en Lumia 925. Den bra kameran övervägde avsaknaden av appar tyckte jag. Men trots att kameran (och hårdvaran) är bra, är det den sämsta (smarta) luren jag haft. Inga bra appar alls. De stora appar som finns är sämre än motsvarigheterna på ios och android. Konstigt OS, dålig grundfunktionalitet.
Aldrig mer en Windows-telefon. Med det sagt: jag har en Lumia 925 till salu om det skulle vara intressant? ;)
Sorry för liiiite off-topic men jag jag har en HTC One M8 och skulle inte vilja ha någon annan telefon. Jämfört med S5 så är byggkvalitén den stora skillnaden. Prestandan känns likvärdig.
Kameran i M8 är speciell... Den är bara på 4 Mpix och det märks om man tittar på bilderna i fullskärm på en dator. Bilderna saknar detaljer och känns allmänt mossiga.
Om man ska ta bilder och skicka till Facebook m.m. blir det dock kanonbilder.
Sorry för liiiite off-topic men jag jag har en HTC One M8 och skulle inte vilja ha någon annan telefon. Jämfört med S5 så är byggkvalitén den stora skillnaden. Prestandan känns likvärdig.
Kameran i M8 är speciell... Den är bara på 4 Mpix och det märks om man tittar på bilderna i fullskärm på en dator. Bilderna saknar detaljer och känns allmänt mossiga.
Om man ska ta bilder och skicka till Facebook m.m. blir det dock kanonbilder.
Nej då det är helt okej det med, varför stoppar man in en 4Mpix kamera i en high end telefon 2014? Kanske inte spelar så stor roll då jag ändå aldrig framkallar några bilder. Är det bättre optik annars i M8 eller vad är skillnaden? Vet att man inte skall stirra sig blind på Megapixel racet...
Japp är väldigt nöjd, tycker den överträffar mina förväntningar hittills.
Hade iofs sänkt dem efter man läst lite trådar fram och tillbaka, men jag är nöjd!
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25