webForumDet fria alternativet

Vilken kabel från XBOX 360 Elite till förstärkare med RCA-kontakt?

Ljud & bild

5 svar · 937 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Har ett XBOX 360 Elite (inte slim). Min förstärkare har bara RCA-ingångar (en röd och en vit). Bilden och ljud kör jag nu med HDMI mellan XBOX och TV. Vad ska jag ha för kontakt för att få ljudet till min förstärkare?

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Om du endast har 2xRCA (stereo) in på stereon skulle jag koppla ljudet från TV'n till stereon. Du har säkert RCA eller scart från TV'n där du har audio ut. Då har du även ljud på annat från TVn än bara xboxen.

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Det finns SCART kontakt med endast ljudutgång. Dvs. två tåtar, en röd en vit som du kopplar till stereon. Dom är inte jätteovanliga. Finns troligen på Expert om nu det finns någon affär kvar där du bor.

Om du har tid... kolla även second hand. Det kanske finns någon fyndlåda (kablar och kontakter) och då kan du få en sån kontakt för max en femma.

Om du har tur är det någon som inte vet vad man ska ha en sån kontakt till och skänkt till "bättre behövande" ... :-) Det kan ju vara du!

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

en vanlig tv brukar ha en 3,5mm utgång. Så en 3,5mm till RCA-kabel skulle funka. Valfri längd, max 100kr.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

jofawe skrev:

en vanlig tv brukar ha en 3,5mm utgång. Så en 3,5mm till RCA-kabel skulle funka. Valfri längd, max 100kr.

Frågan är hur ljudkvaliteten blir om man gör så.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

nitro2k01 skrev:

Frågan är hur ljudkvaliteten blir om man gör så.

Den kommer bli lika bra som med vilken scart som helst, om inte bättre!
Enda stora skillnaden i ljudkvalite UT från en vanlig konsument-tv är om du kör optiskt, och det var ju inte fallet här så.. det kommer inte spela någon roll.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)