webForumDet fria alternativet

Styra belysning med SMS?

Program & appar

12 svar · 1 418 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena hej,

Letar efter något som jag kan använda för att stänga av/sätta igång min utebelysning via SMS med. Tanken är då att lyset kan vara släckt, jag skickar ett SMS till ett nummer (kontantkort) och lyset tänds (eller släcks).

Helst 12v, eftersom jag kör det rakt igenom hemma med alla belysning. Jag har Googlat en hel del, men verkar inte finns något "bra". Det jag hittar är antigen något som är skitdyrt, eller något billigt med som kräver en "egen" telefon för att fungera.

Jag behöver en enhet med simkortsplats, där jag kan sätta ett simkort och sen programmera in vad som ska hända, när.

Är inte ute efter något att koppla till en router t.ex. utan det här ska endast lira "rakt av" med ett eget simkort.

Någon som har förslag? Känns som världens enklaste sak, men svår att hitta.

Tack!

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

http://www.elektronikforumet.com/forum/index.php

Det finns många kluriga tomtar på detta forumet. Kolla under Projekt.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Tack för tipsen!

Men borde inte den här fungera också?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=30-904-58&toc=20221

Det står att den har matarspänning via 12v, samt "vanliga" ingångar, istället för en stickpropp. Jag har ju redan belysningen på plats, smidigare att bara koppla in slingan direkt. Skulle jag tro iaf.

Fler tips?

> Helst 12v, eftersom jag kör det rakt igenom hemma med alla belysning.

???
Detta fattar inte jag, har du inte vanliga lampor?

GSM module, GSM9020
Konstig manick detta! Av bilden att döma finns ju bara strömkabel till dosan och en antenn.

Det larm som det talas om i manualen syftar väl på om batteriet som driver dosan är för svagt. Det kan vara bra att larma om! I övrigt såg jag ingen jättetydlig instruktion om hur man kopplar in "fjärr-relä för styrning av till- och frånslag av elektrisk utrustning som värmeelement, pumpar" som det skrivs om på produktbeskrivningen.

Jag tänker att man sätter in en sån här grej i sin fina bil eller kanske hellre i sin båt. Om grejerna skulle komma på rymmen är det en baggis att lokalisera var dom är.

Men det förutsätter en GPS positionerings tillbehör som av någon fånig anledning inte ingår... Dom kostar ju nästan ingenting nu för tiden!

Mitt intryck var att länken Matti postade mer skulle fylla dina behov. Manicken är ju rätt tydlig med hur man kan styra strömmen!

Jag fattar dock fortfarande inte grejen med 12v i stället för 220... Om du inte bor i bilen och så kan det ju vara! :-)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

civilpolisen skrev:

> Helst 12v, eftersom jag kör det rakt igenom hemma med alla belysning.

???
Detta fattar inte jag, har du inte vanliga lampor?

Han sa ju att det handlar om utebelysning. 12V känns inte såå orimligt.

Allright. Julgransbelysning.
Fel av mig.

Då kryper två funderingar fram:
1. Majoriteten av all 12v utomhusbelysning kopplas till det befintliga 220 v. nätet med en transformator.
2. Vad är fördelen med att koppla in GSM strömbrytaren efter transformatorn?

Rimligen(??) kommer all ström från samma ställe, till exempel garaget. Det är väl perfekt att gömma en GSM strömbrytare där, i garaget?

Har inte kommit långt ännu med det här, utan det är i planeringsfasen. Men vad jag ska göra är att via en laddare från Tystor driva all min belysning, både inomhus och utomhus med ett bilbatteri...

Detta av flera anledningar, bl.a. eftersom det är strömavbrott här 4-5ggr per dygn så är det skönt att inte vara beroende av en generator, men även för att elen är så sjukt dyr här.

Kör man allt med LED-lampor/12v kommer man ner i effekt och förhoppningsvis blir det lite billigare per månad då, på sikt iaf. Den där laddaren är "smart" på så sätt att den bara laddar när det behövs, så mestadels kommer belysningen att drivas direkt från batteriet. Men av den anledningen vill jag kunna köra GSM-mottagaren direkt, utan att gå via de vanliga vägguttagen.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nej, inte bilbatteri. De är konstruerade för hög momentan effekt, dvs dra runt och starta en stor bilmotor. Men långvarig kontinuerlig belastning tål de inte, de tar skada av det och tappar effekt. Till slut (ganska snart) är de bara tio kilo dödvikt.

Du ska ha ett förbrukningsbatteri (kallas även båtbatteri, fritidsbatteri, hobbybatteri). De har tjockare blyplattor för att tåla de djupurladdningar som ständigt effekuttag ger. Helst ska du ha gelbatterier, men de kostar klart mer.

Aha såpass.. Bra att veta, tack för tipset. Jag känner ett par andra som kör på samma sätt, det är därför jag vill göra detsamma. Dom kör dock på ett vanligt bilbatteri, som här kostar runt 400 spänn, för ett "bra" sådant.

Hittade den här bruxen på tillverkarens hemsida: http://www.ondico.se/files/manuals/15040_IB_SE.pdf

Ser mycket enkelt och bra ut!

Jaha! Du bor inte i Sverige!

Det är kanske mig det är fel på, men underförstått innefattar postandet på detta forumet någon form av svensk anknytning. När så inte är fallet underlättar det om man tar hänsyn till de som ska svara så dom kan svara på relevanta fakta.

Vi har ingen dynamisk tillgång på ström i Sverige och hade jag vetat att det inte var relevant hade jag inte postat de tidigare inläggen.

Nåja!
Världen går inte under!
Hoppas det löser sig...

Det står precis till vänster under min bild att jag inte bor i Sverige :) Men hur som helst, jag tror att det löst sig. Håller på och samlar information och planerar lite inför allt det här. Ska bli kul att se resultatet.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)