webForumDet fria alternativet

Mediabox med internet radio och tv?

Program & appar

10 svar · 1 990 visningar · startad av Dr-man

Medlem sedan juli 2002732 inlägg
Frågan#1

Finns det nån mediabox, som kan lyssna på internet radio och se internet tv med?

Naturligt skall den också kunna streama ljud, bild och videon från pc eller
NAS hårddisk.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

En jailbreakad AppleTV 2gen är bra skit, dessutom drar den inte iväg så mycket i pris. Jag kör en själv och streamar från NAS, samt kör webbradio både direkt från ATV:n och även från iPhone/iPad, då över Airplay (kabellöst och jag kan knalla runt med enheten som strömmar musiken i lägenheten). Fungerar alldeles utmärkt och TV-apparaten i sig behöver inte vara igång om du exempelvis har ljudet till en förstärkare. Man kan även visa bilder från iPrylen direkt över Aiplay till TV:n. Dessutom är Youtube och Vimeo standardappar, det är riktigt skönt att kolla materialet direkt på TV:n istället för datorn exempelvis. Håll dock utkik, Apple presenterar nya produkter i början/mitten av mars som det ser ut nu och det ryktas vara en ny AppleTV på gång där.

Apple TV 2gen:
http://www.apple.com/se/appletv/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708897

Jailbreak:
Seas0nPass - http://support.firecore.com/entries/387605-jailbreaking-101-seas0npass

Mediacenter att dra in:
XBMC - http://wiki.xbmc.org/?title=XBMC_for_Mac_on_Apple_TV
ATV Black - http://firecore.com/atvflash-black

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Håll Apples begränsade saker på replängds avstånd ;) och skaffa en Boxee Box!

Jag använder min uteslutande för att streama film från min server, går alldeles utmärkt och att den läser rar-arkiv rakt av utan att behöva packa upp är ju kalas. Den har läst nästan allt jag kastat på den och det har buffrat vid ett tillfälle, då var det en uppdatering som hade en bugg.
Iofs kikar jag på SVTplay på den också och såvitt jag förstår ska den fixa annan tv och radio också, men det är inget jag använder mig av.

Fjärren kräver ett omnämnande förresten. Ovansidan har en menyknapp, fyrpunkters navigeringsgrej givetvis och en play/paus-knapp. Men vänd upp baksidan så hittar du ett qwerty-tangentbord där! Det gör också att den använder radio för att kommunicera med boxen, dvs fullständigt okänslig för hur du riktar den mot boxen - helt suveränt. (y)

Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732165

Kollade som snabbast på Prisjakt och vissa är ju löjliga i sina omdömen, sänker två snäpp för att den lilla detaljen "ändra subs offset" har blivt lite mer omständigt. Jeez... :OO

Just det ja, fjärrkontrollen till AppleTV:n gör man ju lite som man vill med. Antingen använder man den medföljande eller så kör man Remote-appen i sin iPhone, vilket också gör att den blir rikt-okänslig då den går över hemmanätverket.

SVT Play kör man givetvis över Airplay direkt från sin andra iPryl (iPhone, iPad) vilket gör att det i sig inte krävs någon sådan app i apparaten (men det går givetvis att göra så, i XBMC finns bland annat SVT Play). Vad dock kolon-stefan menar med "begränsade saker" vet jag inte, men han kanske inte känner till att XBMC finns till en rad andra plattformar också, förutom ATV. ;) Det tar förövrigt kappt tjugo minuter att jailbreaka apparaten, och det sköts i princip helt automatiskt. iTunes krävs dock för åtgärden.

Nackdelen, den största kanske, med ATV:n är att den bara kör ut material i max 720p. Därav min lilla punkt i mitt första inlägg att kanske vara lite kylig och se vad som presenteras (den 7:e?) mars.

Lika lite som kolon troligtvis testat ATV, lika lite har jag testat Boxee. Det kan också vara värt att tillägga. ;)

Så har vi ju priset också. Boxee ligger på dubbla ATV-priset. Den verkar ligga på dubbla storleken också förövrigt.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Boxee Box och ATV2 med XBMC är ju mjukvarumässigt ganska likvärdiga lösningar eftersom båda bygger på samma kod.

Själv gillar jag inte riktigt den spexiga designen på Boxee Box – känns som att den blir lite opraktisk och svårplacerad i tv-bänken. Där är ju Apple TV2 betydligt bättre med sitt lilla och smidiga format. Största nackdelarna med ATV2 är ju de som ni redan nämnt – max 720p ut och metoden att jailbreaka och installera XBMC är ju högst inofficiell och högst osupportad av Apple.

Ett annat intressant alternativ, som dock inte finns tillgängligt än, är ju Raspberry Pi. En ARM-baserad dator som inte större än ett kreditkort, men har HDMI och kan köra XBMC. Priset? 35 dollar för versionen med nätverk.

Designen är väl upp till var och en, men jag gillar lådan som står bredvid tvn. Sen syns den inte så överdrivet mycket eftersom den är svart och resten i tvbänken är lika svart, inklusive bänken. :e

Storleken är ytmässigt samma som ATV, men den bygger ju på höjden helt klart. Men vill man gömma den går det ju bra, iom fjärrens rf.
Fast ska man använda en iPhone som remote måste många i så fall skaffa en sån också och då vart det helt plötsligt ganska dyrt. ;)

Att ATV däremot inte fixar mer än 720p både förvånar mig storligen och hade fått mig att stryka den som alternativ direkt. Boxee kör fullHD så mycket det går.

HDMI som anslutning för övrigt, ljudet kan köras optiskt om man känner för det eller 2x rca om man är stenålder. ;) Två usb, en nätverksport och minneskortsläsare på ena sidan.

Vad som är fint med Boxee Box är att den fungerar rakt ur lådan. Inga krav på iTunes, iFån eller några andra iPrylar, inte heller måste den tweakas med andra operativ - den bara fungerar. Visst är det väl Apple som brukar säga så..? ;)

muskot skrev:

...och metoden att jailbreaka och installera XBMC är ju högst inofficiell och högst osupportad av Apple.

Ja, det kan jag hålla med om. En icke-jailbreakad ATV2 är inte särskilt upphetsande, om man inte är en sucker för hyrfilm, någon av de stora videotjänsterna (Tuben, Vimeo), webbradio, podcasts och så vidare. Men det vägs upp. Som sagt, en apa kan jailbreaka.

Och hade världen varit perfekt hade man sluppit iTunes. Jag är inget fan av programmet heller, men i övrigt krävs inga andra iPrylar för att den ska rulla.

:stefan: skrev:

Det gör också att den använder radio för att kommunicera med boxen, dvs fullständigt okänslig för hur du riktar den mot boxen - helt suveränt. (y)

Innebär detta att den inte går på "vanlig" IR, vilket i sig inte gör att någon multifjärr (exempelvis Harmony-familjen från Logitech) fungerar?

Dryden skrev:

Innebär detta att den inte går på "vanlig" IR, vilket i sig inte gör att någon multifjärr (exempelvis Harmony-familjen från Logitech) fungerar?

Nope, ingen IR. Många som kör multifjärr har löst det med ett IR-öga som ansluts via usb men då tappar de "riktningsokänsligheten", så jag föredrar RF - framförallt när man behöver skriva något i en sökning och ska använda tangentbordet.

Fast det finns multifjärrar som funkar med både IR och RF, bland annat Harmony 895 och 900.

De kostar ju en slant, men "det finns inga genvägar till det pärfäkta ljuuudet" som farbror Barbro så vist uttryckte det. :e

Ah, just det. Men var det inte någon som sa att den bara fungerade out of the box? Det verkar ju inte stämma alls med andra ord. Och de dyrare Harmony-modellerna kostar ju nästan lika mycket som en... ehum *host* iPhone. ;)

Försök inte, den fungerar alldeles utmärkt ur lådan och fjärren likaså, det är bara multifjärrfetischister som klagar. Dessutom kostar ett IR-öga inte på långa vägar lika mycket som en iFån och man tappar också qwerty-tangentbordet. ;)

...och så kom AppleTV med stöd för 1080p. Det lär väl dock dröja ett tag innan det kommer vettiga jailbreak.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)