webForumDet fria alternativet

Dålig GPS eller dålig löparbana?

Småprat

3 svar · 1 123 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Det har byggts en ny friidrottsanläggning här i stan, nu på vintern har de spolat is på löparbanorna. Igår var vi ute och åkte några varv på denna med telefonens gps aktiverad (liggandes i en bröstficka på jackan). När vi kommer hem och tittar på höjdprofilen så ser det ut som det skiljer 2-3m i höjdled mellan banans båda kortsidor (se här).

2-3m känns rätt mycket på en helt nybyggd friidrottsanläggning för en massa pengar. Samtidigt känns det lite konstigt att gps:en visar fel höjd varje varv. En teori är att gps:en tappar kontakten med en satellit eller två när kroppen kommer mellan.

Någon som har någon välgrundad gissning om var felet faktiskt är? Själva banan eller gps:en? :q

Medlem sedan dec. 2010159 inlägg

GPS är i princip oanvändbart för höjd. Det fungerar mycket bättre på latitud och longitud-värden. Du bör använda en enhet som har barometer-höjdmätare om du vill ha bra höjddata. Google Nexus Prime med Android 4.0 har barometer-höjdmätare och även Garmins nya löparklocka Forerunner 910XT.

Jag tycker att du har fått rätt bra värden ändå. 2-3m är väldigt precist med GPS. När jag har kört 3000m på friidrottsbana så har höjden varierat med ca 20m och ibland mer.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tror att det hänger lite på samplingssekvensen. Har fått liknande värden till RunKeeper.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Ja det kanske är så att man får skylla på gps:en i det här fallet. Det är ju knappast något dyrt precisionsinstrument jag använt.

Att samplingsfrekvensen skulle vara orsaken köper jag inte. Då skulle väl snarare banan bli mer kantig än att höjden börjar diffa.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)