Jag kör idag med min PS3:a som mediacenter. Jag har all min musik, bilder och videos på en NAS (Netgaer ReadyNAS Duo) och detta streamear jag till PS3:an via PS3 Media Server på min stationära dator som alltid är på. PS3:an är kopplad till min hemmabio som i sin tur är kopplad till min LCD.
Är hyfsat nöjd med denna lösning som oftast fungerar helt ok. Ibland får jag nätverksfel när jag lyssnar på musik samtidigt som jag visar ett bildspel, men filmer i alla format fungerar klockrent.
Kan någon med koll på läget ge mig tips på förbättringar i min uppsättning?
Tittar runt på nätet för att hålla mig uppdaterad men har ännu inte hittat någon pryl som jag känner är ett absolut måste. Kanske missar jag nånting på Boxee, Apple TV 2, Twix, Popcorn Hour, Squeezebox, Sonos m.m.?
Valfri pryl som kan köra XBMC eller något derivat är i mina ögon det ultimata. Mjukvaran finns ju för Windows, Linux och OS X så du behöver inte köpa grisen i säcken (när det gäller mjukvaran iaf).
Popcorn Hour och liknande är IMHO besvikelser när det gäller mjukvaran, även om hårdvaran ofta är tillräcklig. Sigma har nyligen inlett ett samarbete med XBMC så förhoppningsvis kommer det dyka upp på billiga mediespelare i framtiden.
AppleTV 2 kan köra XBMC om man jailbreakar, dock kan den bara skicka ut 720p. Utan XBMC är den dock rätt begränsad och är framförallt avsedd för att spela upp det man köpt på iTunes Store.
Ja, XBMC har jag ju tittat och känt på, ett kanongränssnitt! Vilken pryl är mest prisvärd att köra den på idag?
Nämnda AppleTV 2 är nog det billigaste alternativet, om man kan leva med 720p. Boxee Box är inte heller så dyr. Det lär dyka upp fler alternativ "snart".
Annars är det dator som gäller för att köra XBMC, så vitt jag vet. Billigast blir antagligen någon nettop med ett lämpligt chipset som kan koda av video. Mac Mini med XBMC är en snygg men ganska dyr lösning.
Annars är det dator som gäller för att köra XBMC, så vitt jag vet. Billigast blir antagligen någon nettop med ett lämpligt chipset som kan koda av video.
Dator har jag juh, med nätverk draget till TV-bänken. Men vad ska i så fall mata TV:n med dataströmmen?
Mitt dilemma kom när jag byggde om min stationära (som tidigare matat tv och reciever) till server och satte laptopen som primär burk. Laptopen har ju inte i närheten av alla utgångar som den stationära och stordatorn hamnade rent fysiskt väldigt långt från tv-bänken.
Lösningen blev en Boxee som hämtar film från servern och skickar till tv och reciever. Än så länge har den tagit nästan allt jag kastat på den, men man får ha i åtanke att det är en ny produkt med en del barnsjukdomar än så länge. Men nya fw kommer regelbundet och bugg efter annan betas av.
Vad jag framförallt älskar är att den kan läsa rar-arkiv rakt av, slut på uppackande och mountande - bara att välja film och trycka igång! (y)
Vad jag framförallt älskar är att den kan läsa rar-arkiv rakt av, slut på uppackande och mountande - bara att välja film och trycka igång! (y)
Det är den funktionen som gör att jag fortfarande kör en gammal XBox med XBMC, men i morgon blir det inhandling av en Boxee ta mig tusan! :)
Jag testade Boxee lokalt på min PC för att känna lite på gränssnittet och det kändes ju väldigt kompetent, gillade speciellt scanningen av filmer där den visar filmerna på min server med både omslagsbild, text och betyg. Är gränssnittet som körs i D-Link Boxeen precis detsamma som i fristående Boxee-installationer?
Läsa rar-arkiv gör ju PS3 Media Server också? Liksom image-filer som ISO och IMG.
Jag kan fortfarande inte hitta en (och tro mig, jag VILL gärna hitta en...) anledning att köpa på mig nån ny lösning och slopa min "PS3 Media Server till PS3"-matning av media.
Den fungerar som sagt med de flesta (alla?) filformat och gränssnittet hos PS3 är helt ok!
Men ändå känns det som att jag missar något!?
Har ingen PS3, så jag har inte så bra koll, men det krävs väl transcoding för att kunna spela upp vissa vanliga format på den? Det slipper man om mediespelare har native-stöd för de format man vill använda.
Men tycker du att PS3 Media Server fungerar bra, varför funderar du på att byta? Något måste du ju vara missnöjd med? Fungerar RAR-stödet lika smärtfritt som på XBMC (inga problem att spola etc, utan allt fungerar lika bra som en icke RAR-arkiverad film)?
Jo, precis! PS3:an klarar inte många format alls faktiskt, så det krävs PS3 Media Server på datorn för att transcoda det mesta. Och då är ju en mediaburk med alla stöd inbyggd ett bättre alternativ.
Men som svar på din fråga om varför jag vill byta är att det känns som att det borde finnas en bättre och ännu smidigare lösning.
En sak är aningen osmidig med Boxee och det är att den kräver ett visst format på filnamnet (eller rättare sagt att viss info finns med) för att den ska bli rätt i visningen av filmer osv. Punkter (inte streck eller nåt annat) mellan orden och årtal inom parantes till exempel. De jobbar på att ta fram en lösning som innebär att den tar info från nfo-filer, men de är ju sällan uppbyggda på samma sätt, innehåller all intressant info osv, så vi får väl se hur det går.
Tips vad gäller Boxee förresten: radera alla samples av filmer, annars ligger de och skräpar under oidentifierade filer alternativt hamnar bland de riktiga filmerna. :e
Tack stoffe-2k för tipset jag googlade på XbMc och Pch , intressant. Trodde att jag hade skippat mina Pch men fann två i skrubben. ;-)
Nu skall jag lägga in en liten IDE SSD på 8Gb som jag också har liggande, så får vi se vad det kan bli.
Jag har testkört både XbMc och Boxee på den Win7 maskin som jag har i garderoben.
Skall bli spännande tycker Lasp. Tack än en gång.
PS Jag tycker att konstruktionen av Pch är synnerligen smart, så borde flera göra /DS
Jag har kört en netbook som media center ett bra tag. Helt ok, men jobbigt utan remote. Installerade just boxee på netbooken och kör boxee remote på ipaden. Herregud vad det rockar! Det blir lite lite ryckig bild som jag misstänker beror på att jag streamar direkt från rar. Någon som har jämfört boxee och Xbmc när man kör dem från pc? Båda har appar för att styra remote.
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25