webForumDet fria alternativet

signal till HDMI-omvandlare

Webbhotell & domäner

43 svar · 8 723 visningar · startad av Danny · sida 2 av 3

Frågan, av Danny

Jag har köpt en aktiv signalomvandlare som kan ta \<u name it\>-videosignal och omvandla till HDMI. <http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=7675> MEN... det verkar inte funka så bra: - Datorns HDMI-utgång till den ger svart bild. - Datorns DVI-utgång med DVI-HDMI-kabel ger också svart bild. - DVD'ns komponent-utgång till komponentingången ger svart bild. Via composit funkar det men det sug

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

muskot skrev:

Är det inte enklast att göra en beställning via nätet och få grejerna skickade?

De skickar inte utomlands. Elektronik öht är svårt i många länder tycker jag det verkar som.

...Marantz NR1601, no comments :)
http://the-sun.on.cc/cnt/lifestyle/20100727/photo/0727-00490-001b1.jpg

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Danny skrev:

De skickar inte utomlands. Elektronik öht är svårt i många länder tycker jag det verkar som.

Jaså, har handlat en del kamerautrustning från t ex England och Nederländerna utan problem. Men det går ju alltid att använda Borderlinx eller motsvarande, men det lär väl inte bli helt billigt när det är en hel stereoutrustning som ska skickas.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

muskot skrev:

Hur menar du nu?

Ja, idag i de moderna AVR/Förstärkarna så behöver du ju inte dra både HDMI och seperat ljudkabel, tex från DVD eller media spelare. så nyttan med antalet digitala in anslutningar minskar drastiskt. :)

muskot skrev:

Jaså, har handlat en del kamerautrustning från t ex England och Nederländerna utan problem. Men det går ju alltid att använda Borderlinx eller motsvarande, men det lär väl inte bli helt billigt när det är en hel stereoutrustning som ska skickas.

Kom fram till det förut att det verkar inte gå att beställa till Sverige, hade frågat flera firmor. Så jag köpte en flygbiljett dit istället. Tänkte ta det på flyget men nu vart det lite större/tyngre. Får kolla nån lokal fraktfirma där och sedan får det väl kosta lite då.

Hade inget bättre för mig än att plocka ihop ett collage och kolla så att de matchar ihop rent estetiskt. Passar bra i min lägenhet det där minsann, har det mesta i trä annars :)

collage_small.jpg

stoffe-2k skrev:

Ja, idag i de moderna AVR/Förstärkarna så behöver du ju inte dra både HDMI och seperat ljudkabel, tex från DVD eller media spelare. så nyttan med antalet digitala in anslutningar minskar drastiskt. :)

Läste just på om det där. Det krävs ju att alla delar i kedjan stödjer 1,4. Sedan är det upp till tillverkarna att själva välja vilka delar av 1,4-standarden de vill ha med i sina produkter. Så man får kolla när man köper så man får de finesser man vill ha. Även fast det står 1,4 så kanske den inte klarar ARC eller nåt.
http://www.hifiklubben.se/bibliotek/artiklar/bild/2776.htm

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

stoffe-2k skrev:

Jaså, uppfattade ditt förra inlägg som sarkastiskt. :)

muskot skrev:

Jaså, uppfattade ditt förra inlägg som sarkastiskt. :)

Nej då det var jag som levde kvar i forntiden som en dinosaurie ;)

man behöver inte v1.4 för att skicka ljudet från tex. DVD genom HDMI, Audio Return är ju en annan feature.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Versions

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

1.4 används bl. a. av 3D-TV.

Har varit i kontakt med säljaren. Man kunde fråga om priset stod det på hemsidan, så det gjorde jag. Fick £100 rabatt på högtalarna! Fint!

Kan betala en delsumma via VISA tre veckor innan så reserverar de grejjerna åt mig.

De skrev att jag behöver en "fair sized car, with no passengers" :) skrev då att jag tänkte frakta grejjerna och frågade om bra firma. Då rekommenderade de parcel2go. Men att det lär kosta kanske £200 att skicka.

You must also bear in mind that once the goods have left the shop, we cannot be held responsible for any freight problems and that you would be responsible for freight charges (both ways) if any of these products needed service.
Whatever you decide to do, I think it is important to fully consider all arrangements for payment, shipping and service, before you make your order.

Well well! Jag slår till på det. Perfekt att kombinera semester med business :)

Danny skrev:

Well well! Jag slår till på det. Perfekt att kombinera semester med business :)

Har beställt nu, tog ett tag att få till ordern för det blev lite mejlande hit och dit. Priset på förstärkaren har gått upp £50 av nån konstig anledning. Tog ett par andra högtalare också, kom på att golvmodell passar bättre nu. Tannoy Revolution Signature DC6T (färg: Espresso), de kostar något mindre än de andra men är nästan dubbelt så dyra här hemma (!). Det blir nog bra det där, CD-spelaren är det enda som inte fanns men den är beräknad att komma ca 1 vecka innan jag är där (hoppas!!!). Deposition är £100 bara, de rekommenderar att jag verkligen säkrar betalningen så det inte blir nåt strul på plats med att det inte går eller nät. Så jag tänkte casha upp pengarna direkt bara. Nu återstår att förhandskolla fraktbolag.

/red: jag växlade pengar på Forex. Tjejen i kassan undrade: "ska du köpa en bil?" :bire hehe, nä... hemelektronik och fickpengar... :)

Hey Danny!

Hur gick det med din 1601, fortfarande nöjd?

har haft en "liten" utvärdering här hemma senaste månaden("alla" 2010 spelare under ~10k) ;) slutsats, rent ljudmässigt så är det bara Marantz 1601 och SR5005(funderar på att ta hem en 7007 bara för att jag kan) som utmärker sig positivt mot min ~10år gamla Denon... Kan ju lätt säga att Marantz 1601 med 50 "watt" spelar skiten ur alla andra förstärkare med glädje siffror(Onkyo, yamaha, Pioneer.. osv) (inom samma prisklass)

hallå! jaha, det var intressant, kan tänka mig att 50 riktiga watt räcker ganska långt. Jag ska mest ha den till att lyssna på musik med och det verkar den bra till. Borde kunna driva de där golvhögtalarna rätt bra på lagom ljudnivåer.

Jag har inte fått den än, kommer väl om två veckor kanske. Återkommer.

Eftersom du är en seg jävel ;) :e så köpte jag mig en oxå, och är väldigt nöjd.

jaså, kul! Svart eller silver? Har inte fått min än, nästa vecka är nytt bud.

silver, matchar nästan min marantz DVD....

I fredags kom den! Har poppat hela helgen och är riktigt nöjd. Den är väldigt trevlig den här, många smarta bra finesser och det känns som bra grejjer. Härligt också att den är lika stor som cd-spelaren som står bredvid. Enda negativa jag har att säga är väl att när man ska ändra bas/diskant/balans så måste man in i menyerna och fippla. Är van vid rattar på framsidan. Går inte att jämföra en tvåkanals iofs, men ändå. Jag tycker ändå designen är snygg och det mesta styrs ju från fjärren (mycket bra fjärr också, kan lära in egna funktioner ju, blir perfekt med projjen sedan) CD-spelaren är också riktigt trevlig, spela mp3cd gick bra och smidigt. CDtext var ju häftigt, moderna skivor har spårtitlar och grejjer så man ser vad låten heter. Ja, känns som ett bra val. Nu återstår det bara att lära sig alla funktioner, det kommer ta till nästa vinter ungefär :)

/red: Just det, högtalarna. Surroundhögtalarna var något större än jag hade hoppats på, det går väl bra ändå iofs, blir ju bättre ljud och jag lyssnar en del på musikdvd också så det är väl lite av ett lyxproblem. Men däremot golvhögtalarna, oj vilka grejjer!!! De var däremot smäckrare än jag hade trott, så grymt snygga också. Sjukt bra ljud, blir en fröjd att avnjuta musik på dessa.

Final Review

stoffe-2k skrev:

Hur gick det med din 1601, fortfarande nöjd?

Nu kan jag svara på din fråga :) jag är väldigt nöjd fortfarande. Har hållt på mest hela helgen och fipplat med högtalarna och ljudinställningar och allt möjligt. Det låter ruggigt bra nu. Den lägger ju på filter som ska passa akustiken i rummet och det tillsammans med dynamisk EQ fungerar ju klockrent. Ett riktigt problemrum det här men efter att ha ställt in allt bra så låter det nu fantastiskt bra faktiskt. Småhögtalarna spelar riktigt bra och jag har just tittat på halva Das Boot, det är riktig inlevelse när det knarrar i väggarna på ubåten :) också storhögtalarna då, de spelar underbart. Klart och bra ljud med mycket detaljer och skaplig kapacitet i botten. Det är rätt enkelt att växla mellan dem också. Måste förresten nämna ett bra tips om man gör just så, det är att ändra inställningen "Reference Level Offset" då kompenserar automatiken för musikinspelningar med komprimerad dynamik och kör man med dynamisk EQ så låter det rätt illa om man inte ändrar på den här inställningen, jag ställde den på 15 db och det låter riktigt nice nu, lite mer levande än att lyssna utan EQ. Well. Och fjärrkontrollen fungerar redan till min Philips DVD-spelare så det var ju plus i kanten. Nä jag är riktigt nöjd och det känns som jag kommer ha denna anläggning bra länge. (y)

nja, dynamisk EQ vid musik lysning dissar jag hårt, kör då pure-direct. Dynamisk EQ använder jag bara till TV och Film.

okej, ja det är nog en smaksak det där, beror väl mycket på högtalarna, mina är väldigt neutrala som de är. Den där inställningen (RLO) ställs in per ingång/surroundläge så den gäller bara när jag lyssnar på CD-spelaren i stereo. Tycker det är finfint. Viss musik kör jag i pure direct iofs.

Men iaf. Du då, fortfarande nöjd? :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)