webForumDet fria alternativet

Handla England

Konsumentråd

3 svar · 1 845 visningar · startad av Danny

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Frågan#1

Om jag åker till England och handlar lite hemelektronik, blir det problem i tullen då?

Det rör sig om hemmastereo och högtalare. Det borde väl vara fritt fram inom EU va? Och inte behöver man väl göra några trick när man ska frakta ut det som man gör i USA (där har jag hört att man får säga till på flygplatsen så får man VAT-avgiften tillbaka eller nåt sånt).

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

Det är fritt fram inom EU, ja. Vissa varor, t.ex. vapen, läkemedel, djur och fordon omfattas av särskilda bestämmelser, men hemelektronik är fritt fram.

Du betalar moms (VAT) i Storbritannien, du får inga pengar tillbaka på flygplatsen och betalar ingen svensk moms.

Edit:
Tullguiden är ett bra hjälpmedel i dessa fall :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Danny skrev:

Om jag åker till England och handlar lite hemelektronik, blir det problem i tullen då?

Tull? Vi har varit medlemmar i EU i 15 år nu, så vid det här laget borde det ju stå klart för varenda medborgare att vi inte har någon tull inom EU...

"fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och människor".

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ok, tack. Jag har för mig att vi varit med i EU ett tag ja, men det råder mycket delade uppfattningar om sådant här ändå så jag ville bara klargöra det en gång för alla.

Bra! Då shoppar jag loss järnet på hifi-butiken. Vad härligt det ska bli!! :bire

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)