Vet inte riktigt var jag ska lägga denna frågamen hoppas någon kan hjälpa mig här. Min grabb älskar kartor och jag funderar på att ge han en gps i julklapp. Men kan ingenting själv. Kan man sitta "hemma" och kolla på kartor och vägar eller måste man vara "ute" i en bil då ???. Kan någon tala om enkelt för mig hur de fungerar. // Tack
Från en GPS-mottagare får du bara ut din nuvarande position. Berätta gärna lite närmare hur du vill använda GPS:en.
Ska du bara ha den i bilen så finns det ju speciellt utformade GPS-mottagare med kartor och navigering för det.
Vill du ha en GPS för att se hur långt du har sprungit på t.ex. en löprunda så finns det pulsklockor med GPS, t.ex. Garmin Forerunner 305.
Ska du ha en GPS-mottagare i båten när du är ute på sjön så vill du gärna ha en med sjökort gissar jag.
Numera kommer väldigt många mobiltelefoner med inbyggd GPS. T.ex. nästan alla mobiltelefoner med Android har GPS, kartor och satellitbilder inbyggda. T.ex. SonyEricsson x10 mini Pro för ca. 2100kr.
Ja jag ver egentligen inte, men pojken är tokig i kartor och vägar och hur man tar sig fram till olika ställen enklast. Men det är ju inte så ofta vi är ute och kör och behöver karta. Hade tänkt att han skulle kunna sitta hemma och kolla olika väger från punt till punkt. Men kanske det inte funkar så eller?? Han älskar dessutom tekniska prylar så det var därför jag tänkte en gps. Mobil har han redan och får ingen sådan nu.
Kan man köpa till och ladda ner ex friluftskartan till denna modellen. Vill ju egentligen ha både bilnavigering och promenadvägar i skogen, men fattar inte om det funkar...Så snälla hjälp mig lite till. Friluftskartan här verkar ju suveränt rolig, men tror han vill ha vägbeskrivningar med.