Varning!
Efter att vi porterat över dryga 25 nummer ifrån Telia till Size mobile så märker vi att det skiljer på täckning i nätet.
På ett nummer i serien fick vi dessutom ett "gammalt" simkort utan 3G att testa med, med samma usla resultat. På samma lokation så fungerade Teliakortet utan problem vilket måste betyda att Size har sämre täckning än Telia även fast vi blev garanterade att täckningen skulle vara densamma som på Telia med en bifogad intygan från Telia.
Fler erfarenheter önskas här.
Hm, efter ett samtal med en av Telias chefer på Mobile Wholesale så menar han på att detta är en omöjlighet. Jag skall ju inte hänga ut några operatörer i onödan men det är synnerligen märkligt att det är skillnad på täckning då det båda utnyttjar Skanovas nät. Måste undersöka saken närmare. Återkommer.
Efter sex månader med riktigt mycket strul säger vi upp Size-abonnemangen i förtid(betalar oss ut). Telia är ju lite en drake i sammanhanget men Size håller inte måtten. Bort med dem!
Bra att du tog fatt på tråden och klargjorde att det var just problem med täckning.
Men hur skall man kunna validera täckning utan att testa på detta sättet?
Jag har jobbat många år inom telekom- branschen och vet av erfarenhet att Telia (Skanova) utlovar tillgång till befintligt nät (m.a.o. exakt samma täckning som Telia) men av någon anledning väljer de (egentligen Skanova) att inte leverera denna täckning fullt ut.
Detta är något som PTS (Post och Tele Styrelsen) är väl medverna om och har, om jag inte missminner mig, påbjudit Telia/Skanova att åtgärda detta flertalet gånger. Om jag inte har fel så har det även uttömts vite någon gång (som Telia troligtvis överklagar i oändlighet för att slippa betala). Jag har tyvärr ingen länk til lnågon källa men en sökning p åPTS hemsida bör ge ett eller flera resultat om detta.
Jag kan meddela att PTS kommer i vår göra en grundlig undersökning i flera av dessa ärenden eftersom att fler och fler klagar hos PTS ang. att Telia/Skanova diskriminerar underleverantörer i deras nät. Dock kunde de ej leverera något som styrker bristerna i nuläget.
926 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25