webForumDet fria alternativet

Android: begränsa möjligheter att installera appar

Mobiltelefoner

14 svar · 2 221 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

På företaget där jag jobbar är vi på gång att skaffa HTC Desire som alternativ tjänsteterminal och det innebär en himla massa goa fördelar. Men, det kommer också vissa nackdelar och app-hypen lär nog smitta av sig vad det lider. Då är frågan - hur ser det ut med rättigheter och behörigheter? Går det att begränsa installationen av appar i Android 2.2?

Ingen?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Känns det inte lite som att det motverkar syftet med läckra androidlurar?
Jag skulle blivit asförbannad och inte använt luren om jag blev inlåst i den. :)

Ledsen att jag inte kunde besvara din fråga. :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag håller nog med @nders, det motverkar det "öppna" syftet enligt min mening.

Det jag kan tänka mig som svar på din fråga är dock: Plocka manuellt bort Android Market från telefonerna, och installera enterprise-appar via kabel och ADT (Android Development Toolkit). Om det fungerar har jag ingen aning om, och jag vågar inte försöka ta bort Market från min egen telefon. ;-)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag håller med, att begränsa folks möjlighet att använda tekniken är verkligen inte rätt väg att gå. Det fungerar inte utan skapar bara onödig frustration.

Personalens möjlighet att installera applikationer, oavsett om det är på datorn eller i telefonen bör endast begränsas av policy- och regelbeslut, inte av hårda spärrar. Det samma gäller webbfilter på internetuppkopplingar och liknande.

Det företaget kan göra är att skriva in i sitt regelverk hur tekniken får och inte får användas och sen ta det fåtal som inte följer reglerna i örat, men att begränsa hela sin personalstyrkas möjlighet att utnyttja dagens teknik via rättighetsbegränsningar, proxies och liknande är att säga att man betraktar hela personalkollektivet som oansvariga idioter. Ett sådant företag skulle jag som arbetstagare sky som pesten.

sgtpeppers svar var utörligt och jag tar mig själv i örat som inte var riktigt klartänkt. :e

Tack för svaren! (y)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

sgtpepper skrev:

[..] men att begränsa hela sin personalstyrkas möjlighet att utnyttja dagens teknik via rättighetsbegränsningar, proxies och liknande är att säga att man betraktar hela personalkollektivet som oansvariga idioter. Ett sådant företag skulle jag som arbetstagare sky som pesten.

Det beror ju ytterst på vad det är för användare skulle jag vilja påstå. Att en stor del av företags datoranvändare i mångt och mycket är just oansvariga idioter ligger inte så långt ifrån sanningen, om du frågar mig.

Har man däremot en teknisk inriktning, ser det ju helt annorlunda ut.

OveRRidE skrev:

Det beror ju ytterst på vad det är för användare skulle jag vilja påstå. Att en stor del av företags datoranvändare i mångt och mycket är just oansvariga idioter ligger inte så långt ifrån sanningen, om du frågar mig.

Har man däremot en teknisk inriktning, ser det ju helt annorlunda ut.

Jag håller inte med, jag föresätter att en arbetsgivare inte betraktar sin personal kollektivt som idioter, annars förstår jag inte varför arbetsgivaren anställt dem?

Det finns självklart alltid, i alla organisationer, idioter - men jag vågar påstå att de är ett fåtal. Oftast handlar folks felaktigt agerande när det gäller teknik snarare brist på instruktioner, regelverk och användarstöd.

Dryden skrev:

sgtpeppers svar var utörligt och jag tar mig själv i örat som inte var riktigt klartänkt. :e

Kul att höra!

Vi hade en het diskussion på mitt företags intranät med de ansvariga för ett beslut att införa webbfilter på de europeiska internetgateway:erna i vår organisation och med relativt enkla resonemang så lyckades vi faktiskt få dem att inse skadan ett sådant beslut skulle göra var avsevärt större än nyttan, så de la faktiskt ner hela den planen! Så även i stora organisationer kan man faktiskt resonera kring dessa typer av frågor och i åtminstone vårt fall så fick det genomslag.

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Vad är nackdelarna? Antagligen har ni en policy redan där det står om hur företagets it-system får användas.

Man får titta på riskerna för brister i säkerheten, minskad produktivitet, DOX-skydd osv. Detta beror också hur bra kontroll man har över övriga delar av systemet.

Vad jag tycker är viktigt är att alla är medvetna om policyn, att t.ex. nyanställda får läsa den och att den distribueras årligen och vid ändringar.

Jag har tyvärr sett skräck exempel där upphovsskyddat material läckt internt på grund av felaktig synk. och andra exempel där personliga foton varit tillgängliga på intranätet. (((Och värst av allt folk surfar på FB på "lunchrasterna".)))

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

aron skrev:

...(((Och värst av allt folk surfar på FB på "lunchrasterna".)))

Tja, har firman annonserat via intranätet att det finns mer info på fejan så måste man ju få komma åt den. Låt vara att vi har ett access reminder filter för dylika siter.

aron skrev:

Vad är nackdelarna? Antagligen har ni en policy redan där det står om hur företagets it-system får användas.

Frågar du mig? Nackdelarna med att behandla kvalificerad personal som vore de idioter är väl uppenbar och tack och lov så insåg mitt företag det och skrotade planerna på webbfilter. System för att monitorera trafik och säkra upp IT-säkerhet kan existera utan att man måste behandla sin personal som högstadieelever.

Vi har inga webbfilter och total frihet över våra datorer, telefoner och arbetstid och tänk, det fungerar alldeles utmärkt.

Självklart finns det system i bakgrunden som larmar om man missbrukar IT-systemen, men vill jag kolla Facebook i några minuter så är det knappast ett problem utan snarare ett sätt för mig att ta en mikropaus för att sen kunna jobba effektivare.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

sgtpepper skrev:

Jag håller inte med, jag föresätter att en arbetsgivare inte betraktar sin personal kollektivt som idioter, annars förstår jag inte varför arbetsgivaren anställt dem?

Jag håller med dig i det mesta och tycker inte att man ska omyndigförklara sin personal eller införa begränsningar som kan hindra folk att utföra sina arbetsuppgifter.

Men det finns många arbeten där andra kvalifikationer än datorkunskaper är relevanta vid anställning. Man kan ju vara fullständigt briljant på det man i huvudsak anställts för att göra, men samtidigt en komplett idiot när det gäller datorer. Kommer inte på något jättebra exempel på rak arm, men ska t ex. en datorokunnig butiksanställd ha fullständiga möjligheter att göra vad som helst på en kassadator?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

sgtpepper skrev:

Det är inte det som är poängen - att folk är idioter rent generellt. Det är att de är idioter när det kommer till datorer. Som jag sa; det beror givetvis på vad företaget pysslar med, men inom IT har jag sett hemska, hemska exempel på hur lite folk faktiskt tänker på vad de gör med sina maskiner och vilka sidor de surfar på under arbetstid. Jag vill inte ens veta hur det är på företag där man inte jobbar med IT.

Men ska man börja tänka i de banorna ska det ju inte vara för att missunna folk sociala nätverk eller andra nyttiga verktyg - utan för att skydda data, minska störningar eller skydda någon annan för företaget kritisk process eller entitet.

muskot skrev:

Men det finns många arbeten där andra kvalifikationer än datorkunskaper är relevanta vid anställning. Man kan ju vara fullständigt briljant på det man i huvudsak anställts för att göra, men samtidigt en komplett idiot när det gäller datorer. Kommer inte på något jättebra exempel på rak arm, men ska t ex. en datorokunnig butiksanställd ha fullständiga möjligheter att göra vad som helst på en kassadator?

ABsolut, du har en poäng där, självklart ställs särskilda krav på speciella tillämpningar. På en styrdator till ett kärnkraftverk eller en dator i särskilt känslig miljö som t.ex sjukhus så är det ju oftast mer motiverat med inlåsning än på en tjänstelaptop.

Jag utgår dock från mitt perspektiv; personliga arbetsdatorer och telefoner som används av folk i tjänstesektorn / IT. Som konsult har jag stött på allsköns olika webbfilter (mitt hatobjekt nummer ett) hos olika kunder och nästan alltid så har de på något sätt begränsat mig i mitt yrkesutövande. Som alltid går det ju dock att gå runt dessa begränsningar, så nyttan är ju marginell i jämförelse med irritationen det skapar.

Jag säger inte att man skall släppa tyglarna helt, men att slentrianmässigt låsa möjligheter bara för att folk "kanske" kommer att missbruka dom tycker jag stinker. Kontroll kan utföras på annat sätt, bara för att vi inte har webbfilter så innebär det ju inte att jag inte skulle hamna i skiten om jag satt och surfade olagligheter för trafiken monitoreras ju självklart.

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

sgtpepper skrev:

Frågar du mig?

Nepp det gjorde jag inte, jag menade de "vissa nackdelar" som Dryden skrev om i första inlägget. Ber om ursäkt om det var otydligt.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)