webForumDet fria alternativet

Billig, bra TV-antenn. Var? Vilken?

Ljud & bild

6 svar · 2 510 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

En bekant (kvalificerad fotbollsnörd) har tänkt släpa med en TV till jobbet under fotbolls-VM för att inte missa matcherna som går under eftermiddagarna. Dilemmat är att han jobbar i en byggnad som inte har antenn-uttag för TV.

Vilka BRA, BILLIGA, ENKLA OCH FUNGERANDE lösningar finns?

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hade en liknande sådan här när jag bodde i Sverige, funkar bra och är billig:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tillbehor/antenner/HAMA202030/bordsantenn-inbyggd-forstarkare

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Den frågan får jag många gånger. ;)
Det beror helt på hur nära sändaren man har sin antenn. Om man bor i en storstad med hyfsat nära till sändaren kan man titta på motsvarande antenn som Micke hänvisar till men om man bor en bit ifrån så kan man inte säga BRA och BILLIG i samma mening. ;)
Många gånger får man testa en bordsantenn gratis om man förklarar att man är osäker på om det kommer att fungera. Får man inte det rekommenderar jag en annan affär.

Det finns ingen generell lösning som fungerar för alla, det beror helt på var man befinner sig. Många som bor gynnsamt rekommenderar gärna den antennen som de använder själva men de flesta bordsantenner är väldigt lika varandra. Inte ens den bästa bordsantennen i världen kommer fungera om man bor för långt ifrån sändaren.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Kan tillägga att när jag körde den där så bodde jag i centrala Stockholm (Bergsunds strand på söder...) och antennen stod mitt på högtalaren, men fungerade som sagt hur bra som helst.

Just nu står samma antenn i ett av farsans hus i Dalarna, mitt ute i ingenstans och där fungerar den precis lika bra :)

Dock kan det bli tokigt om man vrider på förstärkaren för mycket samtidigt som man kör digitalbox, men det är bara att prova sig fram.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Tack, Micke & Poteta!

Han har typ 15-20 km till sändaren, så det kanske kan funka. Bra idé att fråga om test av antennen. Ska vidarebfordra tipsen!

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Kanske kommer SVT och TV4 även stream fotbolls-VM på respektive sida?

Medlem sedan mars 200584 inlägg

Triax UFO är bra. Enda jag har hemma som antenn ;-) Den är aktiv, så om din box inte kan mata 5V måste du ha en 5V matare i mellan ansluten till vägguttag.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)