webForumDet fria alternativet

Seriekoppla blybatterier?

Datorhårdvara

15 svar · 3 547 visningar · startad av torber

Medlem sedan maj 20109 inlägg
Frågan#1

Har försökt seriekoppla en 12v och en 6v blyackumulator (blybatteri typ MC/moppe) för att få ut 18v, men inte lyckats.
När jag mäter båda batterierna seriekopplade får jag inte ut mer än 13-14v, trots att de var för sig ger ca 12v resp ca 6v.
Någon som vet varför jag inte lyckas få upp det till 18v?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Välkommen till webForum!
Några frågor... Vad ska du använda dessa 18V till? Vad mäter du spänningen med? Mäter du spänningen under last, dvs med något inkopplat som drar ström? Och sist men inte minst, är du säker på att du har kopplat rätt? :)

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Kopplar du batterierna i serie på rätt sätt (se bild) så adderas spänningen från de båda batterierna. I praktiken skall dock båda batterierna vara identiska när du seriekopplar dem. Har de olika inre resistans kommer du att snart att döda batterierna i annat fall när du börjar ladda dem.

Ska driva en högtalaranläggning i en Garden Cocoon (trädgårdsmöbel). Anläggningen är eg 220v men har en extern trafo som ger 18v till själva förstärkaren. Tänkte därför istället fixa batterikraft på 18v för att driva det hela.
Nej, jag mätte utan "last" (inte fullt så kunnig i elektronik och saknar kunskap om att det skulle påverka). Ville mäte först för att se att jag av någon anledning inte fick ut för hög spänning och därmed skulle förstöra förstärkaren.
Japp, jag har seriekopplat rätt (så mycket kan jag dock) >[- 12v +]>[- 6v +]>

nitro2k01 skrev:

Välkommen till webForum!
Några frågor... Vad ska du använda dessa 18V till? Vad mäter du spänningen med? Mäter du spänningen under last, dvs med något inkopplat som drar ström? Och sist men inte minst, är du säker på att du har kopplat rätt? :)

...glömde tacka för fantastiskt snabbt svar på detta forum TACK.

Jojoxx skrev:

Kopplar du batterierna i serie på rätt sätt (se bild) så adderas spänningen från de båda batterierna. I praktiken skall dock båda batterierna vara identiska när du seriekopplar dem. Har de olika inre resistans kommer du att snart att döda batterierna i annat fall när du börjar ladda dem.

Börjar förstå att det ligger lite mera kunskapsbehov från min sida för att förstå batteriernas värld. Jag har ett 1år gammalt 12v blybatteri (typ MC) som jag driver några små läslampor med i vår utemöbel. Nu ville jag addera på ytterligare 6v till förstärkaren (kräver 18v) och tänkte då skapa en egen krets som förutom de 12volten adderar på ytterligare 6v till just förstärkaren. Har köpt ett nytt 6v blybatteri för detta. Dvs ett både nyare och kanske även helt annan resistans (av detta kan jag inget) än det första.
Är jag ute och cyklar med min ammatörelkunskap?
Förslag på alternativ lösning?
Jag kan lösa det hela med 220v anslutning, men själva vitsen för mig är att möbeln ska fungera "standalone" på batterikraft...

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Köp två nya 6 volts batterier och seriekoppla ihop dem med ditt nya. Be en bön att du inte har knäckt ditt nya batteri bara. Man ska aldrig blanda nya och gamla batterier och absolut inte med olika spänningar.
Hur ska du ladda upp dina batterier?

Poteta skrev:

Köp två nya 6 volts batterier och seriekoppla ihop dem med ditt nya. Be en bön att du inte har knäckt ditt nya batteri bara. Man ska aldrig blanda nya och gamla batterier och absolut inte med olika spänningar.
Hur ska du ladda upp dina batterier?

OK, aldrig nytt med gammalt och aldrig olika spänning.
Jag har en omkopplingsbar 6/12v laddare inne. Laddar varje ack för sig. Bra/dåligt?
Funderar på att lösa det med en inverter istället, dvs ta upp spänningen från 12v till 220v för att sedan låta ljudanläggningens trafo ta ned den till 18v. Känns lite lång väg att gå och är osäker på hur länge ett MC-batteri (7,2Ah) håller? Max effekt på ljudanläggningen ska vara 36w.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

torber skrev:

Jag har en omkopplingsbar 6/12v laddare inne. Laddar varje ack för sig. Bra/dåligt?

Det fungerar bra så länge du laddar upp alla tre innan de kopplas ihop. :)
Om du bara laddar ett batteri och kopplar ihop dem så drar de oladdade batterierna ner det nya till samma nivå. (Något högre nivå än före ihopkopplingen iof.)

Att konvertera upp och sedan tillbaka igen låter inget vidare i mina öron, det blir rätt stora effektförluster. Fast det kanske inte gör så mycket, jag vet inte.

Om jag tänker rätt så räcker dina nyladdade batterier i drygt 3 timmar. Någon för gärna rätta mig om jag har fel... Jag tänker att P=U*I, alltså blir 36W/18V=2A. 2A i tre timmar blir 6Ah och med lite förluster så borde det bli drygt tre timmar med 7,2 Ah.

/edit
Jag funderar vidare...
Det kanske är bättre att ta en inverter ändå. Då kan du använda ett vanligt bilbatteri som kanske har 70Ah istället.

Poteta skrev:

Jag funderar vidare...
Det kanske är bättre att ta en inverter ändå. Då kan du använda ett vanligt bilbatteri som kanske har 70Ah istället.

Precis, är fundersam på hur länge ett litet batteri (7,2Ah) orkar ge de där >10v som krävs innan invertern automatiskt stänger av för att inte förstöra batteriet. Är väl bara till att prova. Tar det slut för fort så får jag väl byte till ett större batteri, fritids-/bilbatteri. Går väl kanske att räkna på, men jag har dålig koll på hur mycket en inverter förbrukar vid olika effektuttag. Men misstänker att det blir en del förluster.

Tips på inverter eller vad man bör tänka på?
Har hittat en enkel på JULA (Artnr: 619003) som klarar 150w kontinuerligt och toppar på 300w. Kostar bara 395kr.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148917847
Classes 32-5502 kanske kan vara något. Tar 11-14V och ger ut en valbar spänning mellan 15V och 24V.

nitro2k01 skrev:

Classes 32-5502 kanske kan vara något. Tar 11-14V och ger ut en valbar spänning mellan 15V och 24V.

Bra idé (y). Är nu inhandlad på lunchen och ska testas ikväll.

Se till att du har rätt polaritet (+/-) på båda sidor dock...

Du menar alltså att + är i centrum av kontakten som sätts in i ljudanläggningen?

Ja. Fast det kan variera vad som är plus och minus. Det brukar stå angivet på baksidan och/eller original-adaptern. Men + i mitten är vanligast. Som du säkert kommer märka så medföljer det löstagbara pluggar till adaptern du har köpt som kopplas åt båda hållen. Se upp så du inte kopplar fel. Särskilt om det är mörkt ute och sladden lossnar från pluggen. Samma sak gäller sladden som går mellan batteriet och spänningskonverteraren.

Och bara så du vet, jag försöker inte idiotförklara dig eller något. Men jag är mån om att upplysa om risken att koppla fel eftersom jag råkade förstöra en laptop på det viset av ren oaktsamhet för ett par år sedan.

nitro2k01 skrev:

Fungerade helt perfekt. Tack för tipset. Nu ljuder musiken över nejden...

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)