Jag skulle behöva tips om säkerhets/övervakningskamera. Jag har superdålig koll på vad som finns öht.
Jag skulle behöva sätta upp en övervakningskamera i ett hus där det är ca 400m till närmaste nätverk (och då är det i stort sett fri sikt dit, eventuellt ett träd eller två emellan). Däremot är det ca 10m till närmaste "grannhus" där det är möjligt att ställa en enhet som kan spela in, däremot är det fortfarande långt till närmaste nätverk och server.
Det är ett område på ca 1,5*4m (korridor typ.) innanför en ständigt låst ytterdörr som jag vill kunna ha koll på.
Det är i stort sett bara intressant att ha övervakning på området kvällstid/nattid. Så det bästa vore om kameran kan gå igång via rörelsensor.
Jag har kikat runt lite på nätet efter hårdvara men eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av kameror till övervakning vet jag inte vart jag skall börja.
Helst skall det inte kosta skjortan för kamera och videosändare/mottagare. Kanske upp till 5-6k.
Kolla på Axis utbud, de är marknadsledande inom IP-kameraövervakning. Jag har använt flera av deras modeller och dom är jävligt bra, finns alla typer av varianter. Svensk kvalitet!
Kanske den här kan vara ett alternativ, den är rätt billig (för att vara Axis), verkar vara inriktad på privat- och småföretagarmarknaden: http://www.dustinhome.se/pd_5010207228.aspx
Axis dyrare kameror har larmingång, så att du kan koppla in den till en larmkrets och få den att spara foton när larmingången får en fallande eller stigande 5V-signal när larmet går, eller så kopplar du den direkt till en magnetbrytare som du sätter på dörren eller till en extern rörelsedektor och får den på så sätt att aktiveras varje gång dörren öppnas eller någon rör sig. Jag tror att t.ex Axis 211W har larmingång, men är inte helt hundra.
För att koppla ihop husen så kan jag rekommendera Ubiquitis prylar. De är väldigt prisvärda. Jag har byggt ett par sådana länkar och de har varit väldigt stabila. Ett plus är de är väldigt lättkonfade.
Du borde klara dig med två st. Nanostation. De går på 800-900 st sist jag handlade.
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25