webForumDet fria alternativet

Synk-problem

Program & appar

4 svar · 685 visningar · startad av Gildebrand

Medlem sedan juni 2009920 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

I familjen har vi en Philips 42PFL9603D LCD-TV som vi är nöjda med. Dock med ett undantag.
Ikväll kollade vi på Millenium, och hela tiden så störde jag mig på att bilden låg efter ljudet, kan inte säga hur mycket, men tillräckligt för att det ska störa, och för att de andra familjemedlemmarna skulle reagera på det. Jag körde på profilen "Spel" för att slippa allt vad bildprocessing heter, och därmed minska "delayet" (vad heter de? har glömt) från att bilden kommer in i skärmen, till att den visas.

Efter en stunds plåga av dålig synk provade jag att byta till Film-mode, och då vart då synken ännu sämre, mer "delay" från input till bild. Så då bytte jag såklart tillbaka till Spel-mode, och då vart allting synkat bra igen. Det här har vi märkt av förut, och är vanligt problem för oss.

Vi spelar upp från en HTPC, via DVI > HDMI, och ljudet går till en separat förstärkare analogt.
Finns det någon fix för det här problemet?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kan ibland få delay i ljudet men då är de förstärkaren som knasar med digitalt ljud

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Det är inte ljudet som delayar, utan bilden. Och vi kör analogt ljud, än så länge.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Om du har möjlighet, kör ljudet digitalt från TVn istället. HTPC->HDMI->TV->SPDIF->Reciever.

Om det inte går, kolla om du har någon inställning på receivern som heter något i stil med "Lipsync"...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Är det alltid ur synk eller bara ibland? Jag satt och irriterade mig på att ljudet låg fel igår när jag tittade på Arn på fyran, men vanligtvis har jag inte de problemen.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)