...hoppar och hackar i spåren. Går det att göra något åt? Jag skulle kunna skruva upp den och rengöra men det känns som att det inte är någon idé, eller? Vad skulle det kunna vara annars isåfall? Någon som vet?
Det kan ju vara servon som håller på att ge upp, dvs den lilla motorn som kör just läshuvudet fram och tillbaka, men såvitt jag hört har den gett upp helt istället för att börja kärva.
testade nyss, en skiva, en viss låt t ex, där hoppar den som en brunstig kanin. Kör jag samma spår igen = samma sak. Tar jag ut skivan och provar igen = samma sak. Men vissa andra skivor (och spår) funkar utmärkt. OCH, skivan funkar hur bra som helst i andra spelare. Det börjar bli fler och fler skivor som krånglar. Lite märkligt för när jag köpte bilen, inte ens tre månader sedan (?), så funkade det hur bra som helst och jag tyckte den t om var riktigt bra på att spela dåliga skivor...
Enligt polaren har en rengöringsskiva räddat hans CD-spelare i hemmet. Varför inte testa, vad kan bli sämre? :)
mkay, jag har hört att det kan skada linsen. Bättre att skruva upp spelaren och rengöra själv, då blir det mycket bättre rengjort också. (jag undersökte det där förut och de flesta tyckte ungefär så, men visst, läget kan ju ha ändrats, som sagt... jag ska forska i det där)
mkay, jag har hört att det kan skada linsen. Bättre att skruva upp spelaren och rengöra själv, då blir det mycket bättre rengjort också. (jag undersökte det där förut och de flesta tyckte ungefär så, men visst, läget kan ju ha ändrats, som sagt... jag ska forska i det där)
Jag kan ju tillägga att det var minst två år sedan som han gjorde det så det kan ju ha förändrats till det sämre.
...har letat lite och det verkar ungefär som det finns lika mycket åsikter om det där som det finns rengöringsprodukter. Hmm.... jaja, jag ska prova en såndär skiva. Man får väl en sådan för 50-99 spänn och den kanske kan vara bra att ha till någon annan CD/DVD-enhet nångång. Det är ingen svindyr bilstereo ändå så det vore ingen katastrof om det hände nåt.
...nu har jag provat rengöra den! Var in på Clas Ohlson och köpte tryckluft på burk (CRC Dust Off), elektronikrengöringsspray (CRC Electronic Cleaner) och en linsrengöringsskiva (Hannol eller nåt, universal, sådan med liten borste på, 59 kr). Det blev avsevärt mycket bättre, men det är inte helt ok. Dock ligger det på en acceptabel nivå nu! Får prova igen efter ett tag. Nu kan jag stå ut ett tag iaf, så får jag se om jag köper ny spelare eller inte sedan nån gång.
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25