webForumDet fria alternativet

Glappande hörlurar

Ljud & bild

2 svar · 446 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har ett par Sennheiser HD200-lurar sedan sju år tillbaka som just de senaste dagarna har börjat att glappa irriterande mycket. Som ni ser på bilden i länken så är det en löstagbar (2,5mm) kontakt man stoppar in i vänster lurkåpa. Det är här som problemen uppstår, har jag fått för mig. Jag kan sitta lugnt och stilla med musik i öronen då den plötsligt försvinner helt, delvis eller förvrängs. Skruvar jag lite på pluggen så blir det bättre, men rätt som det är så börjar den glappa igen.

Jag har testat att "snurra upp" sladden, då den blivit synbart snurrad det senaste. Det hjälpte mig rätt bra en stund men nu är jag tillbaka på ruta noll.

Frågan är då vad man kan göra åt det. Kontakten jag stoppar in ser nyfräsch ut men hur kontakten i kåpan ser ut kan jag inte med mina lekmansögon se. Byta sladd? Köpa nya lurar? Som sagt, de senaste dagarna. I helgen spelade jag PS3 med lurarna och då var det inga som helst problem.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Det är rätt vanligt att HD580/600/650-kablarna börjar glappa efter en tids användning. Problemen beror nästan alltid på att en liten spiralfjäder inuti luren blivit uttänjd. Man kan rätta till fjädern med en liten skruvmejsel. HD200-konstruktionen är inte likadan, men det kan vara värt att öppna lurarna och kolla hur kontakten ser ut på insidan.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Testa att sudda med ett vanligt suddgummi på kontakten du stoppar in. Den kan vara smutsig utan att det syns, suddgummit tar bort ev. fett och smuts. Det har räddat min fjärrkontroll (som laddas i en vagga) flera gånger.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)