webForumDet fria alternativet

Gå från stationär till laptop + server som matar film till tv?

Webbutveckling

36 svar · 2 756 visningar · startad av :stefan: · sida 2 av 2

Frågan, av :stefan:

Vad gör man när man fått lön? Man funderar ut bästa sätt att sätta sprätt på den och vad är väl bättre än elektronikporr? :e Jag har börjat fundera på att använda min laptop lite mer och låta den stationära bli någon form av filserver istället. Men några frågor behöver få svar givetvis. Första steget är en docka till den bärbara, men det är just nu en sak mellan mig och HP, där de senare hävda

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Oooh, stoffe-2k vs muskot - clash of the titans coming up! :e

Många snackar om att HTPC tar tid, mycket joxande med uppdateringar osv - men sen jag installerade Vista och petade in de codecs som behövdes i MPC har jag inte gjort ett smack åt det, allt bara rullar. Jag kan ju inte tänka mig att det är mer jobb med en HTPC bara för att det är en HTPC..?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

stoffe-2k skrev:

Du kan aldrig få en HTPC med samma "prestanda"(läs: X.264 avkodning) lika tyst som en PopcornHour eller TwiX.

Fast kör man PCH får man lägga tid på att bli irriterad på en seg och buggig skitlåda med trist gränssnitt (även om det säkert blivit lite bättre under det dryga halvår som gått sedan jag sålde min). Så länge man kör en PCH utan hårddisk gör den ju inte mycket väsen av sig och det är förstås svårslaget. Men en HTPC med strömsnål och underklockad CPU tillsammans med en passivt kyld nVidia-GPU och flashminne eller SSD vill jag nog påstå är lika tyst som en PCH, samtidigt som den har samma "prestanda".

Min HTPC hörs inte på 1 meters avstånd, trots att den har både fläkt och hårddisk. Tycker att det är tillräckligt tyst eftersom soffan står längre bort än en meter. ;)

stoffe-2k skrev:

En HTPC kommer du att lägga mer än dubbla tiden på att konfigurera och uppdatera än vad du kommer att se film och lyssna på musik från den.

Beror ju på vilken ambitionsnivå man har. Har man så låga krav att man nöjer sig med en PCH kommer det inte krävas så mycket tid för att konfigurera och underhålla en HTPC. Eller varför skulle det vara så oerhört mycket jobb med en HTPC? Snittar man ett tv-serieavsnitt och ett par album om dagen skulle man alltså behöva ägna minst 2-3 timmar/dag för att underhålla HTPC:n? Tillåt mig: :L

För min del tog det inte mer än några timmar ungefär för att installera och konfigurera Ubuntu, XBMC (med X264-hårdvaruavkodning, givetvis), LIRC och min Logitech Harmony-fjärr. Sedan rullar det ju bara på. Finns ju XBMC Live också. Har inte testat det, men utifrån det lilla silfver skrivit i en annan tråd verkar det fungera bra att köra det på ASRock:en.

Det är ju knappast så att man inte behöver konfigurera en PCH heller. Bara en sådan sak som att kunna streama RAR-ade filer krävde en särskilt serverprogramvara – stenålder. Streama RAR:ade img-filer ska vi inte ens tala om. :l

Ja jävlar, silfver tog ju en sån - läge att terrorisera honom på msn alltså... :e

Min tv är hd-ready (än så länge) och streama rar:ade filer utan att behöva packa upp och mounta vore ju sjukt trevligt!

Tyst från en meter? Man börjar ju bli lite nyfiken på vad hr muskot har för grejor hemma... ;)

Har dessa prylar i min HTPC:
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=675088

Inhandlade den i slutet av förra året. Hade dock inte köpt samma grejer om jag handlat i dag, utan förmodligen valt en ION-baserad burk.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kostar ju tre gånger så mycket som en PCH, behovet att att se rar:ade arkiv är sååå 1990..! ;) :OO

stoffe-2k skrev:

Kostar ju tre gånger så mycket som en PCH,

Du får nog lära dig att räkna. En PCH A-110 kostar 2300 kr och en likadan HDD som jag har i min HTPC kostar 750 kr. Summera det och multiplicera med tre så får du 9150 kr. Så mycket kostade inte min HTPC. :OO

Visst var den dyrare än en PCH, men priserna för min burk är relativt ointressanta eftersom en del av prylarna utgått och så vidare. Skulle som sagt inte rekommendera samma komponenter i dagsläget, utan hellre något i stil med ASrock Ion 330 för 3200 kr (plus kostnad för IR-mottagare/fjärr samt eventuellt tystare fläktar). Tycker att den är vansinnigt mycket mer prisvärd än en PCH A-110 för 2300 kr exkl. HDD.

stoffe-2k skrev:

behovet att att se rar:ade arkiv är sååå 1990..! ;) :OO

Ja, det är väl endast frälsta PCH-ägare som ser finesser som något dåligt. ;) :OO

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

muskot skrev:

Ja, det är väl endast frälsta PCH-ägare som ser finesser som något dåligt. ;) :OO

Precis, jag förstår inte ens om det är menat som ett skämt eller inte? Att inte kunna spela upp opackade RAR-arkiv är en deal-breaker för mig, skulle aldrig komma på tanken att betala för något som inte kan det. Det är fan inte värdigt att behöva sitta och packa upp varenda liten grej man ska kolla på för hand.

sgtpepper skrev:

Precis, jag förstår inte ens om det är menat som ett skämt eller inte? Att inte kunna spela upp opackade RAR-arkiv är en deal-breaker för mig, skulle aldrig komma på tanken att betala för något som inte kan det. Det är fan inte värdigt att behöva sitta och packa upp varenda liten grej man ska kolla på för hand.

Hear, hear... Är det något jag är trött på är det just att se WinRAR stå och tugga - när jag fick klart för mig att det finns manicker som ordnar biffen rakt ur rar-arkiven var det som att bli frälst. :e

Jag funderar vidare, ös på med pros och cons - detta är lärorikt! ;)

Om man kör HTPC och vill komma åt hårdvaruavkodning, vad har man för alternativ?

Om jag fattat det rätt trivs XMBC bäst på Linux, men hålla på och lära sig ett nytt operativsystem bara för det vete tusan...

Ska du köra XBMC är det nVidia-grafik och Linux som gäller i dagsläget. Det är möjligt att det kommer stöd för andra GPU:er eller plattformar senare, men räkna inte med det – Linux är den plattform där den huvudsakliga utvecklingen sker i dagsläget. ATI:s Linux-drivrutiner är t ex. alltför bristfälliga i dagsläget.

Du kan ju testa att ladda ned XBMC Live och köra på din nuvarande dator och se hur det fungerar. Det kräver i princip inga Linux-kunskaper, bara att boota från skivan. Live-versionen har Ubuntu i botten, men det är inget du kommer att märka av eftersom du kommer rätt in i XBMC. Finns även Live-versioner av Ubuntu (desktop) som du kan testa.

Finns väl ett gäng Windows-program som kan dra nytta av GPU:n vid filmtittande, men jag använder knappt Windows så jag kan inte rekommendera något särskilt. Tror dock att de flesta är anpassade för desktop-bruk snarare än HTPC. Dessutom tror jag att XBMC än så länge är unikt när det exempelvis gäller smidigheten med RAR-arkiv.

Okej, så XMBC Live bootad från usb fixar läsning av rar-arkiv, avkodning och sånt som "stora" XMBC klarar av? Nån hake måste det ju finnas... ;)

Ja, den klarar samma grejer. Hårdvaruavkodningen (VDPAU) kräver som sagt ett nVidia-grafikkort (och att man aktiverar en inställning för VDPAU i GUI:et), men det är ju samma krav oavsett om du kör Live-versionen eller inte.

Testade faktiskt Live-versionen på min HTPC häromdagen, allt (inkl. VDPAU, fjärrkontroll etc) fungerade direkt – utom ljud via HDMI (via vanlig analog kabel fungerade det). Misstänker dock att det beror på att min ljudkonfiguration är lite udda. På min ordinarie installation behövde jag bara göra en snabb inställning i ljudmixern för att det skulle fungera. Ljudstrul är väl annars det som jag tycker är jobbigast om man råkar ut för i Linux, det är lite rörigt på den fronten.

Update:

ASRocken ligger sjukt bra till, hade jag inte fått en oväntad (och fet) utgift den här månaden hade jag nog redan letat rätt på en...

Så över till den stationäras vidare öden och äventyr!

Tanken är alltså en omgruppering till hyllan i klädkammaren.

• Slutet utrymme, hur är det med värme och ventilation då egentligen?
  • Hur fjärrstyra burken? Remode desktop som jag aldrig använt och inte har kolll på exakt hur det funkar än? ;) Som VNC typ?
  • Operativ? Idag kör jag Vista Ultimate 64, kanske något nättare? Windows Home Server som legis var inne på? Jag har inte kollat något alls på den här fronten än.

Beror nog ganska mycket hur bra luften kan cirkulera och hur mycket ny luft som kan sippra in genom dörrspringor etc. Förmodligen väldigt svårt att ge något bra svar på, du får testa. :)

När det gäller operativ hade jag personligen valt Linux. Fritt och enkelt att fjärrstyra via SSH. Vill minnas att det finns specialanpassade distar för t ex filserver/NAS-bruk, komplett med webbgränssnitt för administration. Annars funkar väl valfri Windows-version.

Reservplatsen är på (den minst sagt rejäla) hatthyllan precis bredvid proppskåpet, där kan den stå och surra bäst den vill. :e

Linux är jag verkligen inte sugen på, lära mig ett nytt operativ bara för att styra en server? Nja, så mycket nörd är jag inte... ;)

Men det jag snabbt googlat fram om WHS verkar ju rätt vettigt, många inbyggda funktioner för backup, access från internet osv. Däremot har jag inte sett något av själva handhavandet, att den lägger alla diskar i en "pool" är jag med på, men hur browsar man runt där då? Utdelade diskar som dyker upp i Utforskaren som vanligt?

FreeNAS var det jag tänkte på, bygger dock inte på Linux utan FreeBSD. Administration via webbgränssnitt. Men jag förstår om det känns "tryggare" med Windows. :)

Vad erbjuder WHS som en vanlig Vista-installation inte har? Tillräckligt för att motivera kostnaden för en WHS-licens?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

WHS är ett serveroperativ. Det är Windows 2003 i grunden. Diskarna "poolas" ja vilket innebär att alla diskar ser ut som en (inklusive hotswap-funktion). Det finns en egen managementkonsol som kan användas remote från vilken klient som helst samt det använder sig av plugins med diverse funktioner. Finns en hel del olika plugins från olika community. Den har backupfunktion och tar backup på alla klienter i nätverket automatiskt. Den har IIS etc med privata siter för användarna om man känner för att dela med sig av bilder m.m. Diskarna kan man komma åt som vanlig via utforskarne om man vill eller så kör man Media Center om man har Vista Ultimate/Home Premium/XBOX360 där de utdelade media-diskarna automatiskt kommer att dyka upp.

Jag har kört WHS i 1½ år. Tidigare hade jag 2-3 maskiner igång konstant för diverse uppgifter, nu låter jag WHS sköta ALLT. Web server, FTP server, Media Server (man kan köra Firefly, Sqeezecenter eller medföljande om man känner för det), Privata fotoalbum där familjemedlemmar laddar upp saker och allt kategoriseras automatiskt, backup, Live Sync, Webtorrent, Mailserver etc.

Bifogar bild på mitt konsolgränssnitt och det är också här plugins för att hantera olika funktioner/tjänster lägger sig (via home server connector).

Men det är ingen renodlad Media Server, det är precis som namnet antyder en ganska komplett server för hemmabruk. Nästa version kommer troligtvis ha stöd för HomeGroup och då blir integrationen med Win7-klienter enormt bra.

whs.png
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)