Har en Panasonic NV-GS15 videokamera. Den är 5-6 år gammal. Funkar OK, men jag har inte rört den på ett år. Nu tänkte jag äntligen ta itu med att importera lite film till datorn (Mac OS X) och redigera med iMovie, något som normalt funkar problemfritt.
Men nu sitter det tvärgående ränder tvärs över bilden. Kolla den bilagda bilden som tagits från iMovie (det är samma i kamerans display).
Jag har jiddrat och försökt hitta nån inställning i kameran som orsakar detta men gått bet.
Kan tala om att filmen hackar litegrann, och "pixelerar" ibland lite här och där. Är det själva bandet som knasar, eller videohuvudena som är skitiga eller vad?
För ordningens skull (och för att jag har 5 minuter över) ska jag berätta hur det gick. Särskilt eftersom bossen på Kjell & Co i Karlstad ska ha all heder av hur han hanterade problemet som landade i hans knä.
Efter lite luskande fattade jag att det var de där in- och avspelningshuvudena i kameran som blivit skitiga. Ganska uppenbart efter 5-6 års användande. Så jag gick till Kjell & Co och köpte ett rengöringsband för 99 spänn.
Följde instruktionerna som följde med noggrannt, och gjorde rent. Sen funkade inte kameran över huvud taget. Gick varken att spela upp eller spela in. Svart i rutan. Rengöringsbandet hade sannerligen gjort rent hus.
Tillbaka till Kjell & Co med kamera, rengöringsband, strömadapter och mina (inspelade) band. Pratade med bossen. Vi testade igen, både med mina gamla band och nya direkt från butikens hyllor. Inget funkade. Fortfarande svart.
Kom överens om att kameran skulle skickas på reparation. Om teknikerna ABSOLUT hävdade att felet INTE berodde på rengöringsbandet (som skulle skickas med), så skulle jag pröjsa. Annars skulle Kjell & Co stå för noten.
Efter en månad ringde reparatören och sa att kameran var helt OK. Han hade inte behövt laga någonting. Antagligen hade det legat smuts kvar på känsliga ställen, men som hade skakat loss under transporten. Han hade ju varit tvungen att testa ordentligt förstås, och det ville han ju ha betalt för. 700 spänn. Så han returnerade kameran till Kjell & Co.
Betalningen fixade Kjell & Co, och kameran funkar alldeles ypperligt.
Tummen upp för bossen på Kjell & Co! Det är så goodwill sköts och nöjda kunder skapas.
Jajamän. Grejen var att han först ringde och sa att dom inte ville betala. Och jag såg framför mig ännu en batalj med en butikskedja som ska jävlas. Men så ringde han tillbaka efter en halvtimme och sa "Äh fan, vi står för det här. Du har råkat illa ut."
Åsså fick jag tillbaka pengarna för rengöringsbandet (99 pix) men fick behålla det ändå. (y)
Och när jag hämtade kameran hos dom talade jag om hur snyggt och bra han skött detta, högt och tydligt så att andra kunder hörde. Och han var så nöjd, så nöjd han också.
359 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25