Är lite konfunderad, och det känns som en lite dum fråga, men.. Kallar man någon gång nätverksteknik/nätverksmodellering för systemutveckling? Finns ordet systemutveckling med i sammanhanget? Om någon bygger ett avancerat nätverkssystem, kan personen då kallas systemutvecklare? :r
Som jag förstått det, av majoriteten av jobb annonser, är systemutveckling = mjukvara.
Design och implementation av servrar/nätverk har, vad jag vet, inget bra samlingsnamn.
Tycker det är lite trist att plattforms utveckling bara har titlar inom sitt respektive område (typ Nätverks admin/ansvarig, Server admin/ansvarig etc).
Har förvisso sett titlar som Plattforms arkitekt på personal som ansvarar för serverplattform på hög nivå, men det är väl jämförbart med System arkitekt.
Blev det ett förståeligt svar eller är det för flummigt, jag har inte fått i mig morgon kaffet ännu...
Ja, grejen är den att en viss herre på jobbet påstår sig syssla med systemutveckling. Det han gör är att han bygger nätverk, med diverse hubbar och switchar. Jag vill gärna ha lite på fötterna när jag talar om för honom att det inte alls är systemutveckling han sysslar med. Han har förvisso gjort en ritning över nätverket, men ändå..
Aha, tja det är ju inte nödvändigtvis fel att kalla det systemutveckling.
Varför stör det dig att han kallar hårdvaru design biten för systemutveckling?
Jag tycker inte det klingar rätt, och ger sken av att vara mer avancerat än det är. (i det här fallet). Jag sysslar själv med en del systemutveckling (i ordets rätta bemärkelse), så jag antar att jag tycker att han stjäl min titel lite grand.
Jag skulle vilja säga att han sysslar med nätverksmodellering, nätverkstekniska lösningar, men systemutveckling, det trodde jag var att utveckla mjukvarulösningar från grunden med kravspecar, programmering, buggtestning, beta, alfa release osv..
Jag försökte se det från den skojsiga sidan, därför skrev jag Utvecklar System.
Du har helt rätt naturligtsvis Systemutveckling är just knutet till mjukvaruutveckling punkt slut säger Lasp
http://www.saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=3954&epslanguage=SV
"Om yrket:
Systemutvecklare
Systemutvecklare skapar och förvaltar datorsystem och applikationer för olika ändamål. [...]Det innebär att analysera vilka behov som finns, komma fram till en fungerande lösning, designa, programmera och testa systemet samt utbilda användarna. Sammanfattningsvis kan man säga att systemutvecklaren fungerar som en tolk mellan användarna och den tekniska lösningen."
http://www.saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=3954&epslanguage=SV
"Om yrket:
Systemutvecklare
Systemutvecklare skapar och förvaltar datorsystem och applikationer för olika ändamål. [...]Det innebär att analysera vilka behov som finns, komma fram till en fungerande lösning, designa, programmera och testa systemet samt utbilda användarna. Sammanfattningsvis kan man säga att systemutvecklaren fungerar som en tolk mellan användarna och den tekniska lösningen."
Va bra, tack
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e