Brev från kvinnlig handläggar, Telia kundrelationer:
"Jag ber om ursäkt att vi överhuvudtaget erbjudit dig bredbandstelefoni.
Bredbandstelefoni är inte en tjänst för humanister och speciellt inte äldre
humanister. Det krävs tekniskt intresse, kunskap och även ork. Jag vill
därför på det bestämdaste avråda dig från att nybeställa bredbandstelefoni."
Har du inte för höga krav då?
-Det enda krav jag haft är att det ska fungera. Det kan väl inte vara för
mycket begärt, säger Ragnar Eisjö.
Det verkar vara en osannolikt lång startsträcka för de olika telebolagen att klara av uppgiften att kommunicera med sina kunder. Mina erfarenheter av sunkig komunikationsstrategi kommer från Tele2. Deras kundtjänst verkar mest vara duktiga på att berätta vad dom INTE ska eller kan göra!
Att Telia har haft "vissa" problem med sin 3Play-tjänst (bredband, ip-telefoni och TV) sedan lanseringen i höstas är väl ingen direkt nyhet. När jag jobbade i butik var man knappt benägen om att sälja tjänsten/skräpet eftersom man visste att det i 50% av fallen blev kundreturer där det var PIN/aktiveringskoder som inte fungerade och så vidare.
Likadant med digital-TV:n när den forslades ut, som led av dåliga boxar, bildfrysningar och annat bök. Och hur ska man kunna ge så när hyftsade besked om hur det kommer fungera, när det ena stödsystemet säger att det ska gå medan det andra slår bakut och inte ens vill leverera. På samma kund.
På något sätt (undrar varför) fick vi i mitt team känslan av att allt bara var ett stort betatest av tjänster som inte ens är ämnade att fungera fullt ut. Därmed inte så konstigt heller att många valde att säga upp bland annat digital-TV:n efter att gratisperioden på ett år löpte ut.
OK... det verkar inte heller finnas antydan till förändring på den fronten och när även SvD Näringsliv eldar på brasan kan det ju ta ett tag att få en lojal och trogen kundstock. ...
Det är konstigt att affärsdrivande och vinstdrivande företag går ut med tjänster som bevisligen inte fungerar och tro att dom kan komma undan med det! Vem lurar dom???
Nåja. 100 reklam-miljoner kanske kan reparera skadan?
Men det är ju det som är så konstigt. Uppenbarligen är det bättre att slarva än att göra jobbet rätt från början. Är nöjda och trogna kunder inte värt något alls???
Nåväl, Telia är ju inte alena om att låta kunderna testa varor/tjänster som egentligen inte är redo för marknaden. Hur har kvaliteten på mobiltelefonerna de senaste åren blivit? Det här är ett klockrent exempel, och även något jag själv blev varse under tiden som butikare.
Men eftersom svensken tydligen ändå väljer Sony Ericsson så anser man ju inte bara indirekt, utan även direkt, att det är okej med företag som betatestar sina produkter mot slutkund. Nu är vi förvisso i SE:s fall en väldigt liten marknad men vi är ju trots det faktiskt dumdristigt konservativa i vissa frågor. "Jag har haft Sony Ericsson i många år och de har strulat med varje modell. Men så har de ju så enkla menyer..." är ju en inte helt ovanlig fras man hör från kunderna som sedan går iväg med en W890. Nöjda och förväntansfulla, i en månad ungefär.
Sony Ericsson verkar vara i en generationsväxling (och har så varit i ett år, i väntan på nästa steg), där man pepprar ut gammal teknik i nya skal och andra modellbeteckningar. Hur många innovativa lösningar har vi skymtat hos dem som slutligen hamnat hos slutkund och faktiskt fungerat? Jag tror ena tummen räcker för att räkna. Och det är inte GPS:en.
Vad gäller mig och Telia så var jag mest irriterad över att vi inte ens hade vettiga stödsystem att lägga beställningarna i (som dessutom gav olika besked vilket jag beskrev tidigare), även dessa var under utveckling under hela första kvartalet som den inledande kampanjen pågick. Det underlättar ju verkligen försäljningen. Eller icke. Och fungerar det inte för säljarna, hur stor förväntan på funktionalitet ska man då ha gentemot slutkund? Det är sånt man inte vågar svara på öga mot öga med kunden, som just är på väg att skriva under på ett 18-månadersavtal värt fyra-femhundra spänn i månaden.
Jag tillhör dom som väljer SonyEricson av patriotiska själ. Jag tycker man ska stödja svensk industrin när tillfälle ges. Även om den kanske inte är så Svensk längre så är SE i alla fall svenskare än de andra alternativen som står till buds.
Jag försökte mig på en Motorola vid ett tillfälle, men den telefonen var verkligen HEMSK!!! Jag vet inte vad som var värst. Design, menyer, melodier, eller vad...??? Jag var tvungen att köpa en SE senre i alla fall.
Nu hör till saken att SonyEricssons framgångar knappast beror på kunder som mig. De telefoner jag köper ligger i det absoluta bottenfältet på 4-500:- styck...
Jag klagar inte, men så är det. Alla dessa andra saker som folk vill ha attraherar inte mig. Musik, foto, radio... Jag har ju tillgång till allt det där, men inte just i telefonen.