webForumDet fria alternativet

TVn skalar upp bilden så den inte passar

Ljud & bild

5 svar · 634 visningar · startad av Gildebrand

Medlem sedan juni 2009920 inlägg
Frågan#1

Halloj!
Idag kopplade jag upp HTPCn mot en platt-tv, en Sony Bravia KDL-32S2510. Datorn justerade automatiskt upplösningen till 1280 x 720 @ 60hz, men bilden var några centimeter för stor, som att TVn zoomade bilden eller så. Jag har kollat runt bland alla inställningar i TVn men lyckades inte lösa det. Datorn är ansluten till TVn via HDMI.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Leta efter en inställning på tv:n för att stänga av overscan/översvep och se till att datorn skickar ut samma upplösning som tv:ns panel har.

Om tv:n saknar stöd för pixelmapping går det oftast att någorlunda kompensera för detta i grafikkortets drivrutiner så att hela, eller åtminstone större delen, av bilden blir synlig.

Jag hittar ingen inställning för det. Men i manualen står det att TVn har stöd för 720P. det konstiga är att det ser bra ut medans datorn bootar, men när Windows 7 kommer igång så dras bilden ut.

Tv:n har antagligen upplösningen 1366x768, så testa att skicka ut den upplösningen från datorn.

Antagligen ser det bra ut när operativet startar för att det då är en låg upplösning som skalas upp till 720p och att det är först när skrivbordet dyker upp som man märker av tv:ns overscan.

Jag har provat den upplösningen också, (det är den nativupplösningen på tvn), men det gör ingen skillnad, det konstiga är att om jag ställer ner upplösningen till 800x600 så stretchar den ändå ut bilden så att den blir typ 5 cm utanför på varje sida.

Tv:n skalar upp/ned allt som skickas till den till native-upplösning och lägger sedan på overscan. Om det är en äldre och/eller billigare tv går det förmodligen inte att stänga av overscan via HDMI.

På min Panasonic-plasma fungerar pixelmapping endast via VGA, men det går via servicemenyn att minska mängden overscan på respektive HDMI-ingång.

http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)