webForumDet fria alternativet

Koppla ihop TV, PS3, Laptop med hemmabio.

Ljud & bild

3 svar · 3 665 visningar · startad av sigges

Medlem sedan jan. 200577 inlägg
Frågan#1

Har lite funderingar kring hur jag på bäst sätt kopplar ihop allt detta. Just nu har jag allt utom hemmabiosystem så tips på vad jag måste ha för spec. på den för att kunna koppla ihop allt detta uppskattas.

Jag har en LCD-tv med 2x HDMI, en PS3, en Laptop med HDMI och S/PDIF-utgång för digitalt ljud.

Det jag vill. Jag vill såklart att ljudet när jag kollar på TV och spelar PS3 kommer ut från surroundsystemet. Sedan hade jag tänkt att kolla på någon film från laptopen på tvn via HDMI samt kunna utnyttja hemmabiosystemet vid uppspelning av MP3:or från laptopen.
Eftersom jag kommer ha:

TV--HDMI---PS3
TV--HDMI---LAPTOP
Då saknas det hdmi-platser på TVn för inkoppling till hemmabio. Måste jag ha HDMI-växlare på förstärkaren då?

Vad för lämpligt 5.1-system kan man hitta som lirar bra ihop med detta. Det finns ju massor så rättare sagt vad måste finnas på förstärkaren för att det ska fungera.

Tack på förhand.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Om du köper en vettig förstärkare så har den ju säkerligen 3 HDMI-ingångar, då kopplar du allt till den, och sen ifrån den till din TV.

Medlem sedan jan. 200577 inlägg

Så, det är så enkelt alltså?
I vilken prisklass måste man komma upp i, mellan tummen och pekfingret, för att få 3 HDMI-uttag på förstärkarna?
Jag är långt ifrån en audiofil så för mig skulle det fungera med ett sådant där paket man hittar på elgiganten eller liknande.
Typ som denna. Har 3 HDMI-utgångar och 1 ingång.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=321355

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Lista på förstärkare med minst 3 HDMI-ingångar och 1 HDMI-utgång:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s38150863&o=produkt_pris_inkmoms

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)