Har ett litet problem med min nya LCD-TV. Jag har fixat en DVI-HDMI kabel, vilket fungerar ypperligt bra, men eftersom ljud inte kan skickas i den kabel, måste jag har en extra kabel. Jag trodde det skulle fungera med min vanliga 3.5mm->RCA left & right, men icke.... får inget ljud alls.
Hur är det tänkt att man ska lösa det egentligen? Måste man ta det via den optiska utgången... spdif eller vad den heter?
Jag tror inte det är tänkt att funka så. HDMI tar ju ljud också, så då är nog meningen att man ska använda den för ljud. De flesta tv-apparater brukar ha VGA och 3,5 mm för ljud att användas med dator. Många tv-apparater har dessutom bara en upplösning på 1366x768 och det kan du ju inte ens få med HDMI, så då måste man ju köra VGA i alla fall för bästa bild.
Jag har läst i manualen och det verkar som att det är viktigt att du ansluter datorn till porten HDMI IN 2 och ljudsladden till 3,5-mm-uttaget bredvid VGA-porten. Därefter ska du gå till menyn, välja "Ingångar" och "Ändra namn" och ändra HDMI2 till PC.
Äntligen har man perfekt bild och bra ljud!! De senaste 5 åren har jag haft en tv från 1989 som jag fått av min farmor... men nu när den gick pajj så fick jag en ursäkt till att köpa en ny :) :)
Tack tydal
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25