webForumDet fria alternativet

Prisvärd GPS-mottagare?

Program & appar

2 svar · 355 visningar · startad av J. Rönnberg

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg
Frågan#1

Nu när våren är i antågande är det dags att börja planera inför cykelsäsongen. I år har jag funderat på att införskaffa en GPS-mottagare för att ta med under cykelturerna. Det jag tänkt använda den till är att plotta ut den väg jag cyklat. Med andra ord ska man kunna trycka på en knapp eller dylikt när cykelturen börjar och sedan ska GPSen plotta ut hela cykelturen, en väldigt basicfunktion med andra ord. Frågan är vilken GPS man ska välja? När det gäller priset ska den vara prisvärd men jag är inte ute efter någon värsting. Skulle även vara bra om den på något enkelt sätt kunde monteras på styret. Då jag är mycket ute i naturen och cyklar är det även en fördel om det är stöttålig.

Medlem sedan apr. 200881 inlägg

Kan varmt rekomendera att du unnar dig några extra funktioner när du ändå ska skaffa en GPS, såvida du inte är låst av priset.
Jag har en Garmin Venture med Friluftskartan Pro (tyvärr är kartorna ganska dyra). Det är otroligt bekvämt att kunna sitta hemma och planera cykelturen innan man ger sig ut. Ska du pricka ut en speciell stig du sett på kartan är det så mycket lättare att hitta den om man gör en rutt på datorn som man sedan laddar ned till GPS:en.

Plottar gör den per automatik bara man aktiverat funktionen, då ser man var man sedan cyklat vilse =).

Men vill du ha något biligt finns ju fler varianter som inte har så avancerad kartfunktion men som kan plotta. Gecko-modellen exvis om den finns kvar.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har en Garmin eTrex Vista HCx och är väldigt nöjd. Väldigt stryktålig och en batteritid på runt 25 h.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)