webForumDet fria alternativet

Mystiska radiostörningar - varför?

Datorhårdvara

1 svar · 547 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag är inte särskilt elkunnig, men det är något som händer i mina föräldrars hus som jag inte riktigt förstår.

Jag köpte en ny AC-adapter till deras Dell-laptop sedan den gamla gick sönder. Men något är mystiskt:

När adaptern är inkopplad störs radioapparaten i köket ut. Man hör endast radioinnehållet mycket svagt - det höga bruset ersätter radiokanalerna nästan helt.

Det spelar ingen roll var i villan AC-adaptern kopplas in. Den är inte tillverkad av Dell. En Dell-adapter funkar bra, trots att de båda är 19.5V 4.62A 90W.

Det stör mina föräldrar inte - det är ju enkelt att bara dra ut sladden. Men jag ställer mig frågan - VARFÖR? Hur kan det bli så?

Kristoffer

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Kristianstad skrev:

Hej,

Jag är inte särskilt elkunnig, men det är något som händer i mina föräldrars hus som jag inte riktigt förstår.

Jag köpte en ny AC-adapter till deras Dell-laptop sedan den gamla gick sönder. Men något är mystiskt:

När adaptern är inkopplad störs radioapparaten i köket ut. Man hör endast radioinnehållet mycket svagt - det höga bruset ersätter radiokanalerna nästan helt.

Det spelar ingen roll var i villan AC-adaptern kopplas in. Den är inte tillverkad av Dell. En Dell-adapter funkar bra, trots att de båda är 19.5V 4.62A 90W.

Det stör mina föräldrar inte - det är ju enkelt att bara dra ut sladden. Men jag ställer mig frågan - VARFÖR? Hur kan det bli så?

Kristoffer

Jag tror följande.
För det första så är adaptern säkert inte SP märkt(Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut). Rent tekniskt skulle jag tro att det beror på att när man ska omvandla en spänning till en annan och göra det med högverkningsgrad så omvandlar man först nätets växelspänning till likspännings nivå. Och sedan hackar man sönder likspänning med väldigt hög frekvens, det kallas att man switchar spänningen, man får då ett switchat nätaggregat. Sedan skickar man in den hackade spänningen i en liten men väldigt effektiv transformator för att få en lägre spänning nivå.
Hur som helst det måste alltså vara den här höga frekvensen som läcker ut på nått vis. Och om det stör lika oavsett vart du sätter den så kanske den stör in på 220 volts nätet. Alltså störningen är inte luftburen, utan kommer via kablarna till radion. Om dina föräldrar har flera radio apparater, stör den dessa också?

Mitt tips, lämna tillbaka den och köp en S-märkt adapter, det kan ju finns fler mer dolda fel i den.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)