Asch, är det ingen som vågar svara?
Grrr, jag blir så förbannad! Jag har ÄNTLIGEN fått möjlighet att köpa in miljövänliga hightech-prylar, men nu visar det sig att det är nästan omöjligt att få tag på såna! x(
1. Jag vill ha en extern hårddisk t ex och blev intresserad av Samsung Eco Green och Kanguru Eco Drive, tack vare artiklarna om dem. Frågade Alina systems och har kollat runt på Dustin, men jag har inte lyckats hitta nånstans där jag kan köpa dem från, i Sverige. Western Digital har en del interna hårddiskar som ska vara miljövänliga, men då vill jag gärna hitta ett miljövänligt kabinett åt den också.
2. Nästa pryl jag vill ha är miljövänligt USB-minne. Här finns det flera varianter, av bl a USB Recycled i återvunnen plast och Eco Drive i FSC-märkt trä. Men jag vet inte om jag tittar på fel ställen, för jag lyckas inte hitta någonstans där man kan köpa dem i mindre kvantiteter än 100 st! Den senaste grejen är USB i återvunnet papper, men jag bara ser framför mig hur vår råtta hittar den och tar några tuggor av den, så den går bort. :p
3. Så till en miljövänlig mobil. Nokia ligger bra till, dels enligt Greenpeace miljöbarometer och dels för att jag har Nokia sen förut. Jag hittade artiklar om Nokia 3110 Evolve, som verkar passa mig perfekt. Så jag har frågat XX antal återförsäljare i Uppsala och även Nokias kundtjänst - och ingen kan svara på om/när den finns för försäljning. Detta trots att artikeln är från december 2007 och det står "3110 Evolve ska börja säljas under första kvartalet 2008"!
Liksom ARRRRRRRRRRGGGGGGH, här går alla och säger att grön IT är så himla hett och allt, men så är det ingen som säljer det man vill ha! :( Det enda jag har lyckats beställa är Act2GreenSmart laptopfodral gjord av återvunnen PET-plast.
Ni får gärna komma med tips om hur jag får tag på de här prylarna. Eller om ni vet andra miljövänliga alternativ. Jag köper så sällan ny hårdvara så jag vet ju knappt vart jag ska leta...