webForumDet fria alternativet

Batteriindikator på Harmony 885

Program & appar

14 svar · 1 134 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag köpte ju en begagnad (i princip oanvänd) Harmony 885 från Logitech förra veckan men jag har inte lyckats kicka igång den än eftersom batteriet vägrar ta laddning. Varje gång jag lägger den i dockan så säger den att "batterinivån är låg, placera fjärren i dockan". Sedan kickar den igång men batteriindikatorn är hela tiden röd och med ett frågetecken över sig. Inget indikerar på att den tar laddning. Lyfter jag bort fjärren från dockan slocknar fjärren.

Någon som har tips och idéer? Jag tänker maila Logitech i veckan men det vore intressant att höra om någon annan har råkat ut för samma fenomen. :)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Kan det vara så att laddningen i batterierna är för låg så att laddaren inte uppfattar den? Är det "vanliga" typ AA laddningsbara batterier i kan du prova med vanliga för att prova laddaren. Ladda dem inte för länge bara.

OT:
Så tycker jag du ska ta reda på den där jeppen som du pratade med i support
en. Vem hans chef är och driva ärendet vidare. Så får det bara inte då till i en support.

Det är inga AA(A)-batterier utan ett för enheten "anpassat" batteri (jag har inte en susning om facktermen). Den har legat på laddning i tre dygn nu utan framgång, jag har även försökt att chocka igång det, även det utan framgång.

Vad gäller supportsamtalet så har jag funderingar på att ta det ett steg längre. Får se vad jag har tid med. Efter denna arbetsdag har jag bara fått det bekräftat ännu en gång de riktiga genien håller sig jävligt långt borta från slutkundssupport så lika mycket som jag ska vara förvånad så är jag det faktiskt inte.

Intressant. Jag testade just att lägga fjärren i dockan - utan batteriet insatt - och då tog den jäveln och indikerade laddning! Jag måste ju ha missat någon viktig del i bruksanvisningen. :o :e

...och in med batteriet igen och återigen ett "?" ovanpå det röda batteriet.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Det kan ju vara så att batteriet är helt slut bortom all räddning. Om det inte är lithiumbatteri så är risken stor att det blir förstört om det ligger utan laddning en tid.

/edit
Jag fattar nada vad det gäller support... Vad har jag missat?

Det är ett li-on batteri. Skumt som fasen. Jag måste nog fråga förra ägaren hur länge den inte har varit laddad.

Vad gäller supporten så är det följande du missat (som jag postade i Idag har jag):
http://www.dryden.se/index.php?id=624

Ah, verkar vara en smart supportkille... :OO
Om det är li-on så har den knappt någon självurladdning alls. Låter helskumt som sagt.

Just att det är tvärtomsyndromet förbryllar mig. Indikerar laddning fast inget batteri sitter i, och tvärtom. Skumt.

Jag googlade fram här det här, som jag lär testa när jag kommer hem.
http://forums.logitech.com/logitech/board/message?board.id=general_remotes&message.id=12298

Dummer-Dryden, jag hade inte ens det där med firmware i åtanke.

Testade att uppgradera firmwaren utan framgång men Viktor (ja, samma mupp som jag fick prata med förra gången på deras support) sa att jag var tvungen att starta den i safemode (vilket jag nog inte gjorde då). Ska hem och testa med det men har samtidigt lagt en fela på det hela hos dem.

Och idag hade han nog en tröja på sig... :OO :e

Hehe, jag har varit i kontakt med supporten två gånger sedan jag läste denna tråden för första gången. Jag försöker få igång min Harmony 785 (tror det är samma som din Dryden, bara ett annat utseende). Efter uppdatering av mjukvaran startar inte programmet, med följden att jag inte kan ändra något i fjärren. Nu ska jag visst testa något som heter Booting Clean in Vista innan jag installerar för sjuttiofemte gången. Får se hur det går.

Case closed!

Jag körde ihop fjärren med USB-kabeln och gjorde en ordentlig genomgång av mjukvaran både i fjärr och dator som visade sig behöva rejäla uppdateringar (och nu kör jag en lokal applikation istället för det värdelösa webbgränsnittet jag hade från början). När detta var klart startades fjärren om automatiskt, jag kopplade bort USB:n och la fjärren på laddningsdockan - och den laddade! Nu är den fulladdad och jag ska testkonfiga den.

Hur gick det för dig, Poteta?

Dryden skrev:

Hur gick det för dig, Poteta?

Det gick inte alls bra... Samma problem som innan, som jag iof tror beror på min dator. Supporten mumlade om något med Java som inte funkade ihop men jag fattade inte vad som menades.
Jag löste problemet genom att tanka hem programmet och köra det med min bärbara så nu har jag en uppdaterad och perfekt konfad Harmony igen! :)
Ett problem jag inte tänkte på var att den inte funkar med PS3 eftersom PS3:an kör med bluetoth-teknik istället för IR. Skit också...

Ja, PS3:an är ju ett fenomen man får leva med tyvärr. Men det kan jag göra, handkontrollen måste nästan ändå alltid fram. I åtta fall av tio ska jag ju spela spel när jag sopar igång den.

Jag testade Harmonyn lite förut och den levde lite sitt eget liv. Får nog ge den lite mer än de tio minuter i all hast förut. ;)

Här skrev jag en utvärdering, när jag kom på att den skulle vara här.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
141 ms — ändringar (db)