webForumDet fria alternativet

På jakt efter en väldigt speciellt stickpropp/grendosa

Datorhårdvara

8 svar · 909 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Jag har extremt ont om eluttag typ överallt i lägenheten (gammalt hus men inte så gammalt att de dragit om elen ;)) och eftersom uttagen som finns ofta sitter på lite knepiga ställen (läs: typ en meter upp) är det lite snålt med utrymme.

Alltså håller jag på och bygger undan lite skarvsladdar dit elen behövs, typ till micro osv.
Det jag verkligen skulle vilja ha är en kombinerad stickpropp och grendosa.

Tänk en vinklad stickpropp (typ den här) med möjlighet att trycka i ännu en stickpropp i "skallen" på den, så den blir som en mellanpropp. Alltså kan jag leda iväg en skarvsladd några meter, men utan att "slösa" ett uttag på en skarvsladd.

Finns detta? Och i så fall var?

Jag skulle ju kunna köra europastickpropp hela vägen, men jag har gärna micro, vattenkokare och sånt jordat. ;)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Skarva på en kabel direkt i uttaget?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Skulle det funka med en sån som finns en bit ner på denna sida? Ett jordat uttag och två europaplugg.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Eljo har ett liknande det Fia tipsade om (eljo ägs av schneider som äger Gelia) där det är fyra europa åt sidorna.. samt då det som är två åt sidan å ett ovanför.
Skitsmidigt!
Satte in ett antal såna i min förra lägenhet

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

jofawe skrev:

Eljo har ett liknande det Fia tipsade om (eljo ägs av schneider som äger Gelia) där det är fyra europa åt sidorna.. samt då det som är två åt sidan å ett ovanför.
Skitsmidigt!
Satte in ett antal såna i min förra lägenhet

Men inte så smidigt om han vill ha jord till micron. ;)

Skarva kabel direkt ur uttaget är en fast installation och sånt får man inte göra om man inte är elektriker. Nog för att jag säkert har kunnandet, men jag vill hålla mig inom lagens råmärken för en gångs skull. ;)
Skulle det bli kortis och börja brinna är man helt körd om...

Men jag är inte ute efter en grenkontakt med flera uttag, jag vill ha ett uttag, men också den lilla sladden iväg och det är den som ställer till det.

Jag har tittat på motsvarande som Mr. N. länkar till för att modda dom själv (så mycket för lagens råmärken :OO :e), men de är ihopsatta på ett sätt som gör att man inte kan öppna dom utan en vinkelslip typ. :l

Skam den som ger sig!

När jag var och skaffade en rulle kabel på K-rauta hittade jag en av Mr.N.'s grendosor som faktiskt går att skruva upp, till skillnad från alla andra jag vridit och vänt på. Den ska moddas! Jo-El kommer den för övrigt från.

Och idag var jag på Clas i Sjön och hittade ett grenuttag utan sladd att ha i andra änden av kabeln. Tillsammans med lite dubbelhäftande kuddar börjar min lilla installation ta form... ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

bilder? :e

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)