webForumDet fria alternativet

Officiella iPhone-tråden!

Mobiltelefoner

827 svar · 108 313 visningar · startad av Bire · sida 3 av 42

Frågan, av Bire

Finns redan ett par iPhone-trådar, men ingen för oss som redan köpt & vill lära oss mer samt få tips & tricks! Jag fick min svarta 16GB i går & är grymt imponerad iaf, behöver nu lite tips på applikationer som gör mitt liv än mer fluffigt! Ex en torrent-klient vore mysigt + ett vettigt sätt att publicera på blogger.com förutom E-post, samt ett enkelt ftp-program.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Phorpher skrev:

Apple har både en nygjord docka speciellt för iPhone 3G och en universal dock som fungerar om man sätter dit nån liten adapter för telefonen.

http://store.apple.com/se/product/MB484G/A?fnode=home/shop_iphone/iphone_accessories/cables_docks&mco=MTI3Mzc4MQ

(Du behöver köpa en till anslutningskabel om du inte vill slita med dig den från dockan varje gång du ska ut och resa eller så)

Japp! Eller synka via outlook och ta bort där.

Ska kolla på det där, extra sladd här jag från touchen som nu känns lite överflödig :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

bassebhu skrev:

Har du ställt in det rätt under Systeminställningar->Delning->Fjärrhanterare->Datorinställningar->Fjärrtittare kan hantera med lösenord...? Samt ställt in vilka konton som har tillgång till vad?

Japp, får inte det att lira :(

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Produktfotat lite. :)
http://www.dryden.se/index.php?id=496

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Visst är det snyggt, känner tyvärr att den inte hänger med då man valt att köra en dålig kamera och utelämna MMS.

MMS är ju bara en tidsfråga innan det dyker upp (det har ju dykt upp, men inte via Appstore) så det argumentet känns vagt. Kameran suger ja, men så länge det inte är fotolampa eller blixt så spelar det ju egentligen ingen roll om kameran är på 1,3Mp eller 27. ;) Men visst, den tillför ingen större nytta. Det kan jag hålla med om.

Ärligt talat så tar iPhonen bättre bilder utomhus än min "gamla" SE P1i..

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Apple har väl lite jobbiga regler som gör att det inte är helt givet att en MMS-applikation kommer att dyka upp i App Store? Jailbreakar man telefonen finns SwirlyMMS, som med senaste versionen blivit ganska skaplig. Vet dock inte om den fungerar med 2.0 (än). Ska testa när jag kommer hem sedan. :) Visst är det larvigt att MMS saknas (alla tjatar om det), men jag kan inte påstå att jag saknar det speciellt mycket.

När det gäller kameran så suger den såklart, men jag har då aldrig sett en mobilkamera som inte sugit så det spelar ingen större roll för min del. Vad ska man med 8 Mpixel till i en kameramobil som ändå tar sämre bilder än min gamla Canon Ixus med 2 Mpixel? Avsaknaden av autofokus är iofs. trist.

Då är iPhones dåliga bluetooth-implementation och oförmåga att agera modem betydligt tråkigare.

MMS:en går ju fortfarande att ta emot, det handlar ju bara om att man får en länk med en kod (som man givetvis kan öppna i Safari). Möjligheten att skicka är dock värre, jag brukar titt som tät dra iväg MMS till min mor som bara har mobilen (och ingen e-post). Så visst, MMS är väl ingen vital del så sett men den är kul att ha ibland.

Jag har 2 stora minus med iPhone 3G:

1: Batteritiden som suger rätt fett, jag drar lätt ur min på en dag med det jag kallar normalt användande.
2: Möjligheten att ha den som modem. Detta är ju något som man bara kan hopas att apple släpper till med snart...

Sen ett irriterande faktum att Adobe Bridge startar & vill tanka ur bilderna ur luren varje gång jag ansluter med USB till datorn... Nån som har ett tips på hur man får bort den autostarten enkelt?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Bire skrev:

Jag har 2 stora minus med iPhone 3G:

1: Batteritiden som suger rätt fett, jag drar lätt ur min på en dag med det jag kallar normalt användande.

Stäng av 3G när du inte behöver det, slå av platstjänster och dra ner lite av ljusstyrkan.

Jag är nöjd med batteritiden sen jag gjorde det. Platstjänster är en stor bov.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

bassebhu skrev:

Stäng av 3G när du inte behöver det, slå av platstjänster och dra ner lite av ljusstyrkan.

Jag är nöjd med batteritiden sen jag gjorde det. Platstjänster är en stor bov.

Hur länge håller den ungefär då?

SirPeter skrev:

Hur länge håller den ungefär då?

Jag har iofs inte pillat allt för mycket på min men efter 2 dygn så har jag nu 50% kvar kanske.

Det sägs även att det tar några laddningscykler innan batteriet har kommit upp i sin fulla kapacitet. Sen hörde jag nåt annat om att den börjar dala efter 400 cykler. Alltså 400 totala cykler, så om man laddar den efter 50% hela tiden så 800 laddningar. Ska inte finnas något "minne" för batteriet. Skitsnack eller inte vet jag inte.

Det är på tok för dålig batteritid för att jag skall skaffa en iaf. Tyvärr så är det lika dåligt på de flesta nya telefoner. Jag har en Nokia E60 privat som jag är svin-nöjd med på alla sätt utom just batteritiden. Fyra till fem dygn max är vad den klarar och då pratar jag inte speciellt mycket i den ändå. Jobbtelefonen däremot laddar jag max en gång i veckan och då har den gått varm ganska rejält. Pratar jag inte mycket i den så klarar den sig i omkring två veckor utan laddning.

SirPeter, vad är det för jobblur? Idag får man räkna med telefoner som man måste ladda var tredje/var fjärde dag ungefär, om man nu använder dem. Jag har kunder som tycker det suger hårt, för "deras gamla kunde rulla i tre veckor" men då snackar vi också om telefoner från sent nittiotal eller tidigt 2000-tal. Idag finns det inte på världskartan.

Min C702, som är min ordinarie lur, laddar jag nästan varje kväll, eller i alla fall var tredje, om jag kör GPS-funktioner. Det suger, men jag kan inte göra något åt det.

Vad innebär "platstjänster"?

Jag har egentligen tre olika som håller bra. Samtliga är Nokia och det är en 6230, en 6060 och en 5140 och de håller bra alla tre. Ingen är dock speciellt ny och har inte de senaste funktionerna men alla utom 6060 går iaf att synka med datorn och de har en fungerande kamera för "nödbilder".

Fast detta kanske är lite off topic men eftersom frågan uppstod så. :)

SirPeter skrev:

Det är på tok för dålig batteritid för att jag skall skaffa en iaf. Tyvärr så är det lika dåligt på de flesta nya telefoner. Jag har en Nokia E60 privat som jag är svin-nöjd med på alla sätt utom just batteritiden. Fyra till fem dygn max är vad den klarar och då pratar jag inte speciellt mycket i den ändå. Jobbtelefonen däremot laddar jag max en gång i veckan och då har den gått varm ganska rejält. Pratar jag inte mycket i den så klarar den sig i omkring två veckor utan laddning.

Tja, jag skulle också vilja ha längre batteritid, men det är inte olidligt.

Man får väl prioritera. Vill man ha en fräck lur som är som en liten dator med mediaspelare, telefon, internetåtkomst, gps med en stor upplyst skärm så drar det givetvis batteri därefter. Jag antar att din nokia och jobb-telefon inte är i närheten av en iPhone av att behöva driva krävande grejer.

Det kommer väl tekniker för att få längre batteritid även på monstertelefoner också så småningom antar jag.

bassebhu skrev:

Jag antar att din nokia och jobb-telefon inte är i närheten av en iPhone av att behöva driva krävande grejer.

E60:an har en hel del men inte de andra nej, därav att den drar som den gör tyvärr.

bassebhu skrev:

Det kommer väl tekniker för att få längre batteritid även på monstertelefoner också så småningom antar jag.

Ja det får vi hoppas. De har ju skett förut så det bör ju kunna ske igen. De första telefonerna höll ju ungefär som dagens värstingar håller och de kunde de ju fixa efter ett tag.

Bire skrev:

Vad innebär "platstjänster"?

Det är kopplat till gps:en, kartor och grejer. Om du tar en bild så sparas var den togs etc. Jag har märkt stor batteriskillnad sen jag stängde av det och 3g.

bassebhu skrev:

Det är kopplat till gps:en, kartor och grejer. Om du tar en bild så sparas var den togs etc. Jag har märkt stor batteriskillnad sen jag stängde av det och 3g.

Aha!
Jag ger det en chans & håller tummen att jag klarar en dag utan att ladda. :)

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)