Nej, ingen plats för något minneskort.
Officiella iPhone-tråden!
827 svar · 108 320 visningar · startad av Bire · sida 26 av 42
Frågan, av Bire
Finns redan ett par iPhone-trådar, men ingen för oss som redan köpt & vill lära oss mer samt få tips & tricks! Jag fick min svarta 16GB i går & är grymt imponerad iaf, behöver nu lite tips på applikationer som gör mitt liv än mer fluffigt! Ex en torrent-klient vore mysigt + ett vettigt sätt att publicera på blogger.com förutom E-post, samt ett enkelt ftp-program.
Läs frågan i sin helhet →Hmm, det där med podcasts har jag inte tänkt på...
Mr. N, så i ditt fall skulle du ha föredragit 32 GB förstår jag? Skit också, nu blev jag rådvill... Finns det inte plats för extra minneskort? Fast 2661 låtar kommer jag aldrig att ha iof. Jaja, får se vad det blir för skillnad i pris.
Jag hade först bestämt mig för 16GB men tog till slut 32GB i sista sekund och det är jag glad för. Nu har jag tankat den med låtar, podcasts, iTunes U-material (filmer), program och lite bilder och även om jag inte är uppe i 16GB än så känns det tryggt att ha lite marginal för snart är jag där. Prisskillnaden var ~1000kr och jag tyckte det var värt det för dubbla utrymmet när man ändå köper en mobil som kostar 5-6kkr.
En irriterande sak jag upptäckt (som förvisso kanske inte kan skyllas på apple) är att Google sync (för att synka kalendern i telefonen med min google kalender) inte fungerar om telefonen har svenska menyalternativ. Dels går det inte att välja vilka kalendrar man vill synka mot utan att byta språk på hemsidan till engelska (fast i ärlighetens namn, hur ofta ändrar man det?), och dels synkas inte kalendrarna om man har svenska menyval. Visserligen står det att det är en beta, men hur sjutton har dem skrivit programmet om den inte klarar av språkskillnader?
Hur gör ni med kalendern i iPhone?
Jag kör just nu Google Calendar men vill inte behöva gå in i Safari för att kunna komma åt kalendern eller Googles värdelösa applikation för den delen. Jag vill heller inte göra min Google Calendar publik så att det är enklare att synka den med iCal eftersom vem som helst kan se vad jag gör då.
Hur gör ni?
Använder Google Sync.
Fungerar bra, har inte några problem med synkningen vad jag märkt. Både jag och min sambo har varandras kalendrar insynkade i telefonen. Dock fick jag precis som Peeer ett felmeddelande på m.google.com/sync när jag första gången skulle installera det hela, men det löstes genom att byta språk till engelska (på sajten, inte på telefonen).
Använder Google Sync.
Tack tack! Testade förut men då fungerade det inte, bytte till engelska och så fungerade det! Underbart, det här var det första jag ville skulle fungera på min iPhone!
Använder Google Sync.
Fungerar bra, har inte några problem med synkningen vad jag märkt. Både jag och min sambo har varandras kalendrar insynkade i telefonen. Dock fick jag precis som Peeer ett felmeddelande på m.google.com/sync när jag första gången skulle installera det hela, men det löstes genom att byta språk till engelska (på sajten, inte på telefonen).
Skumt, varför synkar inte min telefon om jag kör svenska tro? Har ställt in så att den ska synka manuellt (dvs när jag öppnar kalenderprogrammet) och den ser ut att synka (dataöverföringsikonen snurrar), men inget händer. Byter jag till engelska så fungerar det klockrent.
Jag har svenska på båda ställena och det fungerar fint. Vill minnas att jag var tvungen att radera min lokala kalender innan det tog snurr. Använder active sync mot google.
Nu har jag tecknat Telias fetabonnemang med iPhone. :D
Det blev en vit 16 GB bara för att den var snabbast att få tag på. Trots det får jag vänta ända till januari... :x Vill ha nu!!
Välkommen till ett lite lyckligare liv. ;)
Välkommen till ett lite lyckligare liv. ;)
Hehe, tack!
Fast jag vill ju bli lyckligare nu! :P
Ingen som har testat någon typ av batteribackup eller extrabatteri till iPhonen? Jag har sonika kommit fram till att det är vad jag behöver. Vid fjällvandringen i lördags stängde jag av i princip allt som jag inte behövde (3G, WiFi, push/autohämt av mail, ljusstyrkan ner på näst lägsta nivån osv). Jag surfade lite på vägen dit, sen körde jag GPS-trackern under de två och en halv timmarna det tog oss att nå toppen, samt fotade en del. På toppen var batteriet 53% och sen gick det ännu fortare ner till 32%. Tillbaka vid bilen - 11%. Det var ju bara att sova på hemvägen. :e
USB-laddare på Biltema fick jag just tips om och det är ju ett klart alternativ, så man i alla fall kan lämna bilen med fulladdad lur. Men ska man kanske vara borta två dygn så är det ju kört i vilket fall som helst. Så, någon smidig portabel batteribackuplösning - någon?
Förövrigt var det riktigt skönt att stänga av 3G på fjället. Full sula i EDGE-nätet istället för hoppande mellan kassa 3G-täckning och EDGE. Varför har jag inte provat det förut?
Ingen som har testat någon typ av batteribackup eller extrabatteri till iPhonen? Jag har sonika kommit fram till att det är vad jag behöver. Vid fjällvandringen i lördags stängde jag av i princip allt som jag inte behövde (3G, WiFi, push/autohämt av mail, ljusstyrkan ner på näst lägsta nivån osv). Jag surfade lite på vägen dit, sen körde jag GPS-trackern under de två och en halv timmarna det tog oss att nå toppen, samt fotade en del. På toppen var batteriet 53% och sen gick det ännu fortare ner till 32%. Tillbaka vid bilen - 11%. Det var ju bara att sova på hemvägen. :e
USB-laddare på Biltema fick jag just tips om och det är ju ett klart alternativ, så man i alla fall kan lämna bilen med fulladdad lur. Men ska man kanske vara borta två dygn så är det ju kört i vilket fall som helst. Så, någon smidig portabel batteribackuplösning - någon?
Förövrigt var det riktigt skönt att stänga av 3G på fjället. Full sula i EDGE-nätet istället för hoppande mellan kassa 3G-täckning och EDGE. Varför har jag inte provat det förut?
Jag vet inte hur bra en sån här skulle fungera men det kanske kan vara ett alternativ. http://www.iphonebutiken.se/laderfodral-med-solcellsladdare-iphone-2g3g-373.html
Det där såg ju klart intressant ut, den borde ju också kunna hålla iPhonen laddad under intensiv användning. Frågan är bara då om man måste ha flyt med vädret varje gång. :e
Men tanken är ju onekligen väldigt god. Bokmärker den tillsvidare. Fler tips?
köp ett gäng: http://www.kjell.com/?item=42013 ;)
Hur länge räcker en sådan?
Hur länge räcker en sådan?
Jämför 1000 mAh i Powerpack mot iPhone 3gs batteri på 1219 mAh.
Ah, det kan vara ett alternativ då kanske. Sen måste man ju komplettera med en bra väska också, som håller fukt och smuts borta. Vantar har jag redan, även om de här verkar vara strået vassare. Nu gäller det ju att förbereda sitt användande inför den blöta perioden av året. :e
http://macworld.idg.se/2.1038/1.267073/coola-vantar-for-iphone
Förresten, har ett litet dilemma med iPhone-synkningen i iTunes. Jag har aktiverat två iPhones på tre datorer med mitt iTunes-konto och som max får man väl max ha fem auktoriserade datorer? Jag har glömt att avauktorisera de två tidigare datorerna och byter jag dator inom kort så har jag ju bara en chans kvar så att säga. Vet någon om det går att avauktorisera en dator i efterhand? De är både formaterade och utkastade ur hemmet. Inget jätteakut problem i och för sig, men risken finns ju.
Ah, det kan vara ett alternativ då kanske. Sen måste man ju komplettera med en bra väska också, som håller fukt och smuts borta. Vantar har jag redan, även om de här verkar vara strået vassare. Nu gäller det ju att förbereda sitt användande inför den blöta perioden av året. :e
http://macworld.idg.se/2.1038/1.267073/coola-vantar-for-iphone
Fast fungerar iPhonen så bra i kyla då? Jag tyckte att min var ganska svår att få att ta emot mina fingrar (om det var skärmen eller mina fingrar vet jag inte) som det var när det var kallt.
Förresten, har ett litet dilemma med iPhone-synkningen i iTunes. Jag har aktiverat två iPhones på tre datorer med mitt iTunes-konto och som max får man väl max ha fem auktoriserade datorer? Jag har glömt att avauktorisera de två tidigare datorerna och byter jag dator inom kort så har jag ju bara en chans kvar så att säga. Vet någon om det går att avauktorisera en dator i efterhand? De är både formaterade och utkastade ur hemmet. Inget jätteakut problem i och för sig, men risken finns ju.
Det skulle jag också vilja veta, bytte tangentbord och lite annat på min MBP så det blev ju en ny aktivering, och den vill jag ju ha tillbaks.
Fast fungerar iPhonen så bra i kyla då? Jag tyckte att min var ganska svår att få att ta emot mina fingrar (om det var skärmen eller mina fingrar vet jag inte) som det var när det var kallt.
Jag har i och för sig inte använt min i extrem kyla, men den har fungerat prima i några få minusgrader även om tryckkänslan blir lite annorlunda. Men fungerar gör den.
Fuktsäker väska då, någon? MacWorld testade ju en från Haglöfs för ett tag sen men jag tänker inte ägna en hel morgon åt att få ner iPhonen i en väska den inte passar i så jag mottar gärna andra tips och förslag. Plastpåse och min mobilvante fungerar ju, men det bästa vore om man kunde pyssla om fånen utan att ta upp den varje gång (i skidbacken eller en regnig dag på väg till jobbet).