webForumDet fria alternativet

Bästa luren i augusti

Mobiltelefoner

13 svar · 850 visningar · startad av itpastorn

Medlem sedan feb. 2007278 inlägg
Frågan#1

Min bindningstid går ut. Dags för en rejäl uppgradering. Jag letar efter det bästa!

Kandidaterna:

1. Nokia N96
+ har allt, till och med TV! 16 GB + minneskort
- Troligen dyr. Något sämre batteritider än önskat.

2. iPhone 3G
+ Stilren, bra batteritid, många tilläggsapplikationer att vänta
+ Klent utrustad: Saknar bl.a. A2DP, radio, och (viktigt för mig) fickminne. Lock in effekt till iStore, etc.

3. Sony-E X1
+ Stor skärm, HSUPA
- Windows Mobile (yuck!)

Viktigt för mig är att kunna synka till en mängd plattformar (Lightning,Gmail, etc) - men jag är helt ointresserad av Outlook! Kamera är mindre viktigt än goda traditionella handdatorfunktioner.

En smidig SSH-klient är ett måste! Gärna Putty (som finns för S60).

Jag vill också kunna köra Fennec när den blir stabil.

Jag skickar med en ej-färdig jämförelsetabell jag börjat göra (tyvärr bara i Excel format). Nu undrar jag vad ni har för konkreta argument för/mot dessa mobiler, vad som fattas i min tabell och om det finns någon ytterligare kandidat.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En bra sammanställning
Valet är inte så enkelt att man kan sammanställa ett ark i ett kalkylblad.
Personligen tror jag att man vänjer sig vid en hantering och ett operativ.
Men jag har skiftat, från ett antal olika Ericsson via många SE P mobiler till nuvarande iPhone.
Det som kostade på var att jag kände att jag "måste" skaffa en MacBookPro för att komma närmare synkronisering.
Men jag anser att för min del, kalendern, mail och sms och liknande, är iPhone fantastisk.
Kom ihåg att jag är lite äldre än snittåldern, och att jag därför behöver kunna se en skärm bra.
Så kolla upp en iPhone ordentligt, den täcker de flesta av dina behov.
Jag ångrar inte bytet från P till iP ;-)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

itpastorn skrev:

2. iPhone 3G
+ Stilren, bra batteritid, många tilläggsapplikationer att vänta
+ Klent utrustad: Saknar bl.a. A2DP, radio, och (viktigt för mig) fickminne. Lock in effekt till iStore, etc.

A2DP är beklagligt att det saknas, men det finns vissa rykten att någon form av FM-mottagare är på gång till iPhone.

För mig är fickminnesfunktionen viktigare än radion.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vad jag förstår finns det en importskatt extra om en apparat har Radiofunktion i sig.
Jag har inga belopp, men EU sätter upp regler som skyddar det egna!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Dessutom suger batteritiderna rent generellt idag. Folk vill ha en veckas standbytid men det är bara att glömma om man ska ha en värstinglur. Räkna med att få ladda den varannan/var tredje dag, minst.

Vill man ha femtioelva dagars standbytid så är det Nokia 1208 som gäller. ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vad menas med fickminne? Att telefonen ska fungera som en USB-sticka eller att den ska fungera som en diktafon?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag tycker du skall snegla lite åt HTC's telefoner, jag har ingen själv men har en kollega som har en och som gör mig riktigt avundsjuk :D.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

HTC Diamond Touch
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304423

muskot skrev:

Vad menas med fickminne? Att telefonen ska fungera som en USB-sticka eller att den ska fungera som en diktafon?

Diktafon

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

itpastorn skrev:

Diktafon

Finns till nuvarande iPhone (kräver jailbreak). Antar att något liknande kommer att finnas att tillgå även för iPhone 3G.

http://bigmacky.com/2007/08/29/iphone-voice-notes/

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Glöm TV:n i Nokian. Jag har en N95, är toknöjd med allt faktiskt, förutom TV:n. Visst, bild och ljud är helt ok men om du tittar på t.ex. TV4 så märker du att de visar samma nyhetsinslag varje kvart ungefär. TV3 visar samma inslag i flera dagar, de övriga kanalerna gissar jag gör samma sak. Jag trodde att det skulle visas de riktiga kanalerna med det är någon slags mobil-kanaler...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Ja, TV i mobilen är en klart överskattad tjänst (än så länge). Jag testade med min 3G-lur (K610i) i höstas och kollade en minut på Allsvenskan. Det var bara att inse att tjänsten inte är mogen. Det är möjligt att det blir annorlunda om man ligger och kör på HSDPA men den täckningen är ju begränsad till tätorterna än så länge.

TV:n är i och för sig glömd (=oviktig), men som jag fattar det kommer n96:an ha en äkta TV-mottagare inbyggd, med vilken man kan titta på det ordinarie marksända nätet. Till skillnad från 95-an.

@muskot: Att man kan hacka in prohgram i en iPhone är inget jag tar hänsyn till i första läget. Med en lur som kostar ett par tusen tänker jag iakta en viss försiktighet. Kanske kommer det sanktionerade program för röstinspelning nu när Apple äntligen släppt sitt SDK. Helst skulle jag bara vilja ha en enkel knapp att trycka, dock.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)