Jag har en USB-disk à 500 GB som dött. Inget större problem då garantin är kvar. Men dumma jag tog ingen backup på den och den innehåller 2000 bilder jag skannat in - min pappas hela diabildsamling från 1962 och framåt.
Diskens LED lyser orange, så den får ström, men ingen reaktion från datorerna jag testat koppla in den på. Jag har testat Linux (dmesg är totaltyst), mac och Win. Jag har bytt kabel till en bevisligen fungerande.
Som jag ser det måste jag nu bryta upp skalet och plugga in disken som en vanlig SATA-disk. Men då är garantin körd.
Någon som har ett tips. Om jag tvingas bryta upp disken, någon som har erfarenhet av detta?
OT: Samma hände mig med deras 320 gb... fick sätta den i datorn och boota på en linuxdvd och sedan rädda allt innehåll!
Min fru som är supportansvarig på större företag hävdar att deras Laciediskar alltid gått sönder, min kompis laciedisk rasade etc etc... Känns som att det är lite för många i min närhet för att jag ska köpa en igen...
Varför skulle garantin sluta gälla? Jag öppnade min externa disk när den pajade och testade den utan skal. Den var död även då så jag skruvade ihop skiten igen och fick en ny. Fast det kanske finns plomberade exemplar?