webForumDet fria alternativet

Trådlöst internet hemma, vad behöver jag?

Bredband & telefoni

7 svar · 4 753 visningar · startad av RGMYIK

Medlem sedan maj 200821 inlägg
Frågan#1

Hejsan.

Vad är det jag behöver för att få trådlöst internet hemma?
Och vad bör man tänka på?

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Har du ett trådlöst modem? Alternativet är en trådlös router.
Har du ett inbyggt trådlös nätverkskort i din dator?
Alternativet är att köra med en USB-adapter.

Trådlöst blir det från modem/router till din(a) dator(er).

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Finns flera möjligheter, men det enklaste är nog en dator med trådlöst nätverkskort och en trådlös router.

Att tänka på är att köra WPA2-kryptering på nätet, för att minska risken för intrång av obehöriga. Eller köra ett helt öppet nät, om man känner sig sugen att vara givmild mot sina nära. :)

Flera gånger när jag har konfigurerat Windows XP-burkar med trådlöst nätverk har jag haft problem att få WPA2-kryptering att fungera. WEP har alltid fungerat direkt, utan problem, men det är ju inte lika säkert.

Tack för snabba svar! Då är den en rounter jag behöver köpa alltså? Jag har trådlöst nätverkskort i min dator och sen ett vanligt adsl modem från comhem.

WPA2-kryptering? Är det här något jag kan följa:

http://www.support.zyxel.se/Hur_aktiverar_man_Wpa2_krypter.2823.0.html

?

Behöver man tänka på något mer vid köp av trådlös router? Funkar det att köpa billigaste man hittar?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Hur man gör för att köra WPA2 beror på vilken router man har samt vilket operativsystem osv. man använder. Förmodligen finns en guide i manualen till nätverkskortet och/eller routern du köper.

Rekommenderar inte att köpa billigast möjliga, de har ofta problem med både stabilitet, hastighet och värme. Rekommenderar en Linksys WRT54GL om du vill ha en billig och bra router. Den klarar dock bara 802.11g (54 Mbit).

(Comhem använder inte ADSL, utan kabelmodem.)

Kanon, då slår jag till och köper den där. Hastigheten är nog tillräckligt för mig just nu i alla fall. :) Har bara "Nedström: Upp till 250 kbit/s Uppström: Upp till 128 kbit/s" för tillfället.

Tack för hjälpen.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

RGMYIK skrev:

Har bara "Nedström: Upp till 250 kbit/s Uppström: Upp till 128 kbit/s" för tillfället.

Bor du i stockholm så borde du kumma får bra mycket snabbare än det för nästan inga pengar alls.

Quid skrev:

Bor du i stockholm så borde du kumma får bra mycket snabbare än det för nästan inga pengar alls.

Mm har indraget från bredbandsbolaget men betalar bara 69kr/mån för de här just nu och har för tillfället inte större behov (tror ja) :p
Men det kommer nog bli att jag byter upp mig så småningom, men just nu tillåter inte min budget riktigt de:)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)