webForumDet fria alternativet

Telia Sonera får iPhone

Mobiltelefoner

180 svar · 8 799 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Ja, vad ska man tycka? Bra eller anus att Telia fick Apples iPhone?

Jag hade hoppats på tele2 eftersom jag själv har det. Men sett till täckning och att få ut maximal kapacitét ur telefonen så kanske Telia gör det bäst.

Vad tror ni priset landar på? Ifall man binder sig 1 år?

http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_489989.e24

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Hade Tele2 fått det hade jag emigrerat.

Jag säger 3590,- + 399,- eller 499,- månaden.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag kör ju redan idag på Teliakort! Inga problem.
WiFi är så bra och snabb, gillar alla öppna nät ;-)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Jag tror 3 blir en andra operatör i Sverige som får rättighet att sälja den. Det är inget exklusivt kontrakt Telia har fått. 3 före Telia alla dagar i veckan - oavsett tjänst.

carl_x skrev:

Jag tror 3 blir en andra operatör i Sverige som får rättighet att sälja den. Det är inget exklusivt kontrakt Telia har fått. 3 före Telia alla dagar i veckan - oavsett tjänst.

Öhm, jo? Det är visst exklusivt.

Inte heller svarar han på frågor om de förhandlingar som ledde till att just TeliaSonera och inte någon av de andra operatörerna fick kontraktet med Apple.

Det har spekulerats en längre tid vilket svenskt bolag som ska bli operatör för och sälja Iphone i Sverige och Norden.

silfver skrev:

Öhm, jo? Det är visst exklusivt.

Du citerar ju själv att han inte svarar på frågorna. Enligt källor är det inget exklusivt avtal.

carl_x skrev:

Du citerar ju själv att han inte svarar på frågorna. Enligt källor är det inget exklusivt avtal.

Jag tolkar det som att han inte vill svara på varför Telia Sonera fick det exklusiva avtalet.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Skönt i så fall. Ett exklusivt kontrakt hade säkerligen lett till dyrare priser.

silfver skrev:

Jag tolkar det som att han inte vill svara på varför Telia Sonera fick det exklusiva avtalet.

Hade det varit ett exklusivt avtal med Apple hade det stått i pressmeddelandet.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Inte ens anställda får veta något om avtalet eller vad det innebär för prissättning, releasedatum och så vidare. I enlighet med ett centralt mail som gick ut idag får inte heller spekulationer med kunderna förekomma, utan man ska sonika hänvisa dem till presstjänst på ett 020-nummer (dvs, döda iPhone-samtalet med kunden).

Jag hoppas verkligen man har stoppat in 3G, allra helst HSDPA i Europavarianten, allt annat känns som ett snedsteg.

carl_x skrev:

Hade det varit ett exklusivt avtal med Apple hade det stått i pressmeddelandet.

Det finns ingen tvekan bakom att Telia Sonera har fått hårda direktiv om vad exakt de ska skriva i sitt pressmeddelande, precis som det Orange skrev. Att det inte skulle vara exklusivt är rena spekulationer och det finns ingen tyngd bakom den förutom fallet i Italien. Hur Apple alltid har fungerat så skulle jag tro att det är exklusivt, speciellt när olika partners har fått gå ut med pressmeddelande.

Och att det är 3G-versionen som kommer till Sverige är jag säker på, även om även det är en ren spekulation.

Medlem sedan juni 200817 inlägg

Otroligt hur Apple kan styra marknaden egentligen...

Inget annat företag skulle kunna diktera villkoren på samma sätt!

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Jag gillar inte Apple.. Apple har rätt fula affärsmetoder tycker jag, men glorifieras ändå :/

Salmiak skrev:

Otroligt hur Apple kan styra marknaden egentligen...

Inget annat företag skulle kunna diktera villkoren på samma sätt!

Gör man bra produkter så...

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

OT:

silfver skrev:

...Ett exklusivt kontrakt hade säkerligen lett till dyrare priser.

Priser kan inte vara dyrare, de kan vara högre. ;)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Okkido skrev:

Gör man bra produkter så...

...borde man större del av marknaden :p

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Är det ikväll som Apple presenterar nya iPhonen? Är det den versionen som man ska försöka övertyga Europa med?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Den tionde får du vänta till tror jag!
I kokurans med med en fotbollsmatch!

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Dryden skrev:

Är det ikväll som Apple presenterar nya iPhonen? Är det den versionen som man ska försöka övertyga Europa med?

Jo, 19.00

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)