webForumDet fria alternativet

Ny LCD TV

Ljud & bild

4 svar · 445 visningar · startad av Robert

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg
Frågan#1

Hej

Ska till att köpa en tv till (jag och frugan kan inte samsas om tv kanaler ;) )

Vi har idag en Sony Bravia KLV-32V200A, bra bild men inte full HD.

Hade tänk köpa nåt i storlek 26, men det verkar inte att det lönar sig (pris skillnaden till de större är ganska liten)

Frågan är om man ska köpa en "halv kass" 32 till eller tom en 37 eller 40.. eller satsa lite mer pengar och köpa en full HD..

Hmm, det jag tittar mest på är samsung och sony..

Förslag på prisvärda TV tas tacksamt emot :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Om du inte ska använda den som datorskärm behöver du inte full HD. Man sitter i allmänhet inte så nära tv:n att man ser någon skillnad.

En 32-tums-TV får du exempelvis inte sitta längre bort från än 1,5 meter om du ska se någon skillnad. För en 40-tummare är det max 1,8 meter.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Köp inte en större TV än vad ni behöver, sitter ni nära en 40" så blir det ingen bra bild oavsett vad ni har för signal. Undantaget HD förstås.
Själv hade jag tittat på en LG men det finns många olika uppfattningar om vad som bra. Det enklaste är att åka till en radiohandlare och titta med egna ögon. Be att få se TV3 eller Kanal 5, det är de kanalerna som brukar vara sämst kvalitét. Då har du lättare att se bristerna. De flesta (?) lägger ut HD-kvalitét från en HD-box, alternativt kör från en hårddisk. Då är det inte lätt att hitta brister i någon TV...

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg

Poteta skrev:

Köp inte en större TV än vad ni behöver, ...

Jag skulle säga precis tvärt om. Innan jag köpte platt-tv läste jag runt o det de flesta sa va att man inte skulle köpa för liten, då ångrar man sig bara.

Vi köpte en Samsung fullHD 40" och är supernöjda. Bilden från comhems analoga sändningar är superkassa men det tror jag man får räkna med. Från digitalboxen blir det okej och från popcorn hour (1080p eller 720p) blir bilden kanonbra! Samma från xboxen.

Jag kan dock hålla med om att man inte märker någon skillnad mellan 720p och 1080p. Men det känns extra bra att se fullHD :)

Samsung LE-40M86BD

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg

Ok, så det ser ut att vi köper en 40 och flyttar 32 till sovrummet..

Nån som har erfarenheter av Sonys X,V och S serie ?

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)