Jag står i valet och kvalet vad gäller min TV-lösning här hemma. Just nu sitter jag med ComHem som kabel-TV-leverantör plus en digitalbox och jodå, det fungerar helt okej med min 42":a men det är klart, jag vill ju ha ut mer av den. Grundutbudet har jag ju i vilket fall, med ett antal kanaler. Så, vad har jag för alternativ, när Canal+ (och gärna Viasat Sport) är ett krav?
Som bekant - ComHem. De har börjat köra ut HD-boxar nu och även fått in Canal+ SportHD vilket är ett klart plus (men inte EM i HD). Men enligt rykten och prisjakt.nu suger HD-boxen enormt. Dessutom bindningstid på 24 månader och en tusenlapp för boxen, samt att ComHem pairar korten med just min box (vilket kanske inte spelar någon större roll om man inte har andra avsikter...).
Parabol, lämpligtvis CanalDigital. Deras paket ser ju vettiga ut och ger mig kanalerna jag behöver. Men, parabol på balkongen är väl ingen drömsits men jag kan tänka mig att ta den (och bostadsrättsföreningen har godkänt det). Hur blir bilden med parabol? Min far kör det och det var stor skillnad i bildkvalitet mellan honom och mig (han har väldigt grynig bild), är det generellt eller har han bara taskiga komponenter?
Det finns ett alternativ till men det lämpar sig nog inte här - card sharing vilket med tanke på utbud kontra pris ligger ett antal slantar under ovan nämnda.
Päronen kör parabol från Canal Digital och bilden är helt okej på deras 32" tjockis med ett antal år på nacken.
Prisbilden har jag ingen aning om då de har värstingparabolen med fyra huvuden och nåt paket i paritet med det. Men farsan kan se Discovery och då är han nöjd. :e
Jag var nere på Expert på lunchen (samma Expert som försökte blåsa mig i höstas när jag skulle köpa TV:n :OO ) och fick lite prisinformation angående Canal Digital.
24 månaders bindningstid, stora la familia-paketet med en jävla massa kanaler och dessutom ett fint HD-utbud (framförallt TV4 HD inför stundande EM): 209:-/månad för kanalerna och 1495:- för box. Parabolen får jag "på köpet" och eventuellt kan jag deala till mig att någon kommer hem och monterar upp tallriken.
Spontant; saftigt pris bara för en massa TV-kanaler, men ska man jämföra med ComHem (som jag kör idag) så blir det ju betydligt billigare om man jämför antal kanaler per betalad krona. När jag tillslut sagt upp ComHem kommer jag hos CanalDigital att landa på 419:-/månad (familjepaket plus C+ Total). Det går ju också att köra ett mindre grundpaket för 99:- men då tappar jag också massa HD-kanaler. Sedan ska ju CD tydligen börja koda signalerna så man inte kan köra Dreamboxx och annat som har med card sharing att göra... ;) Jag har inte heller grävt vidare i CD:s HD-box vad gäller hur den fungerar i praktiken, men det ska jag göra. ComHems HD-box har ju fått kritik a la skuggsidan på månen - mörk och kall.
Äh va fan. Ska det hända något så måste jag väl bestämma mig. Sitter just nu i telefonkö till ComHem för att säga upp abonnemanget. Jag kan ju alltid ha kvar boxen om jag vill ha Viasat Sport till hösten.
Förresten, hur känslig är parabolen för träd i omgivningen tror ni? Jag bor på tredje våningen men med lite omkringliggande träd som "skymmer" sikten, de kanske är runt 20-30 meter bort i sydvästläget.
Intressant förresten.
- Hej, jag skulle vilja säga upp mitt abonnemang.
- Okej, jag kopplar dig till uppsägningsavdelningen.
Kommer tillslut fram efter fem minuter...
- Hej, jag skulle vilja säga upp mitt abonnemang.
- Uppsägning, okej. Jag kopplar dig vidare...
- Men, hon jag pratade med för en liten stund sedan skulle ju koppla mig till uppsägningsavdelningen?
- Ja, men det här är teknisk support och felanmälan.
Det verkar som att jag inte ska behöva sörja uppsägningen i alla fall, ComHem lägger verkligen ner sitt hjärta och sin själ i den frågan. :e
Sådär. Kapitlet kring beslutsångesten är avslutad och parabolen står nu här hemma och väntar på montering av behörig mupp som troligtvis dyker upp i veckan. Jag tecknade familjepaketet till en början, och så kör jag lite "TV-lågsäsong" nu under sommaren innan jag hänger på C+ Total i höst när Premier League återstartar.
1495:- för box & parabol, inträdesavgift på 675 spänn men tre fria familjepaketmånader. Plus att jag fick en Garmin GPS "på köpet". Fan, jag som skulle sälja bilen... :e
Jag är otroligt facinerad av att folk kan lägga så stora summor för att se reklam-TV... Det gäller i övrigt även mina egna föräldrar...!! Det ska stå i relation till att mina kultur-föräldrar har spenderat mina första 30 år på att förklara hur dålig TV är... De senaste tio åren har dom köpt tre analog TV, en platt-TV skapligt nyligen. (Ingen större bedrift med dagens priser, men ändå...)
Ett as-dyrt parabolpaket för att mamma skulle kolla på dansk TV, vilket hon snabbt tröttnade på. "Sån skit kan man ju inte kolla på" (Danska TV2 ska visst inte vara någon höjdare...) Dom har under denna period köpt tre videoapparater.
Nu pyntar dom 5-600:- i månaden för parabolpaketet som dom aldrig tittar på... Nåja. Dom har råd!
Om inte annat, denna konsumtion skapar arbetstillfällen, vilket det vittnats om här i tråden, så jag antar att det, trots allt, är en bra grej! :-)
Personligen har jag en antik analog-TV med sunkig bild och fick en digitalbox av hyresvärden då vi var först i Sverige med digital-tv grejen... För min del betydde det att jag fick knivskarp bild samt kunde njuta av sändningar i stereo!
Jag fick även ett digitalkort av värdinnan som givetvis inte räckte i tidernas evighet... men det är ärligt talat inget jag saknar!
Tur att Svenska folket inte är som jag! Det hade varit bedrövligt...!! :-)
Canal+ har iofs bara korta korta reklamsnuttar i sina sportsändningar medan filmkanalerna är helt befriade från reklam och 30-minutersbryt för nyheter och väder. Dessutom är det inte Jysk och dubbade tvättmedelsfilmer, utan mer sofistikerade filmer från SAS, Saab och diton så faktiskt, det stämmer lite det som sades av marknadschefen när pauserna infördes i sportsändningarna för något år sedan.
- Det är knappt så tittarna kommer att märka av det... :OO
Komplikationer! Fan. Jag hade två montörer här förut som testmätte signalen och de var väldigt skeptiska. Parabolen når inte över björkarna som står 30-40 meter bort, vilket inte riktigt var vad jag hade kalkylerat med. Rackarans. Så, nu blir det att snacka med värden och få ett godkänt för att hänga den i ett skorstensfäste på taket, dölja kabeln under takpannorna. Plus att jag själv får lägga ut 600 spänn på extra tillbehör.
Inga problem för mig i sig, men värden ska gilla det och dessutom måste jag upp på taket och plocka med mig prylarna den dagen jag flyttar härifrån. Det får bli lite betänkeperiod nu tror jag...
Okej. HSB sågade idén om parabol på taket lika mycket som jag önskar att jag kunde såga ner träden utanför. Med andra ord - glöm. Därför åker en halvledsen drydian ner på stan i morgon och återlämnar hela paketet. EM får därmed avnjutas med en halvpaj box från ComHem.
Okej. HSB sågade idén om parabol på taket lika mycket som jag önskar att jag kunde såga ner träden utanför. Med andra ord - glöm. Därför åker en halvledsen drydian ner på stan i morgon och återlämnar hela paketet. EM får därmed avnjutas med en halvpaj box från ComHem.