Det finns många olika teorier om vad som är bäst för NiMh. Det optimala är att alltid ladda ur batterierna före laddning men eftersom minneseffekten på dessa batterier är minimal så räcker det att ladda ur de helt kanske var tionde gång eller så. Så ladda du dina batterier tills i morgon! Tänk bara på att dessa batterier har en hög självurladdning, om du inte har använt batterierna på ett tag så kan de behöva laddas igen, även om de var laddade när du lade dem på hyllan.
Halloj!
Jo det var så att jag för några månader sedan investerade i en ny kamera (Canon S5 IS) som jag _grymt_ nöjd med. Jag kunde dock inte ta många bilder innan mina batterier (som jag hade kvar sen min gamla kamera) tog slut. Dessa var ett par 2300mAh som jag gissar vandrade på sina sista ben även.
Så jag gjorde valet att investera i ett par fräsha GP ("Powerbank") på 2700mAh inkl en relativt fattig laddare som följde med; och detta inhandlade jag på min lokala SIBA.
Nu till min frågeställning.
Det står i bruksanvisningen att man ska gå igenom 2-3 cykler av laddning och urladdning för batterierna att nå full kapacitet/laddning.
Jag antog att detta innebar att jag ska ladda dem, sen ladda ur dem 2-3 ggr innan jag kan använda dem på allvar.
Jag köpte batterierna igår, och så dum som man är så har jag stått och försökt tömma batterierna igenom att ta drösvis med kort och satt kameran på ett bord, startat inspelning och med LCD-displayen utvikt för att den ska ta så mkt ström som möjligt.
Och på min ära, jag har fyllt mitt SD-kort många ggr om och kameran verkar inte ens varna om dåliga batterier ännu; tro nog att jag är överlycklig över hur lång drifttid jag verkar få i jämförelse.
Och det är nu jag börjar bli nojjig och orolig över att jag skadar batterierna. I vilken ordning ska jag göra saker, jag har googlat men inte blivit smartare.
Jag har haft en tanke på att gå ut imorn och prova min nya setup i något natur-reservat, men om jag sätter dem på laddning nu -- och man "får" ju ladda utan att ha laddat ur NiMH-celler vad jag vet -- så har jag ju inte laddat ur dem först. Och har jag då haft sönder dem?
Vad är det bästa sättet att hantera nya NiMh-baserade batterin på, så att man är snällast mot dem och tillbaka får optimal eller hög prestanda ifrån dem?
Notera att dem endast ska användas i en kamera så det är inte "kritiskt" användingsområde där liv står på spel, men såpass optimalt att det duger väl för mig som hobby-fotograf (i detta fallet).
Vore djupt tacksam för all hjälp, och säkerligen andra även som söker efter batteri-info på nätet.