webForumDet fria alternativet

Avbruten första laddning av Litium Ion-batteri till Sony-kamera

Program & appar

8 svar · 702 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Halloj!

Jag har precis köpt en kamera och enligt biträdet i butiken skall batteriet (av typen Litium Ion) laddas i 24 timmar innan första användning av kameran. Problemet är att mitt flyg till Thailand går idag 18.10, och innan dess blir det inga 24 timmar laddning, det förstår jag ju. Manualen föreslår mellan 4,5 till 5,5 timmar dock. :q

Så, vad är rekommenderat respektive förbjudet med den här typen av batteri?

Kan jag ladda batteriet nu i några timmar, för att senare fortsätta tills jag kommer upp i 24 timmar, innan jag stoppar i det i kameran? Eller måste jag ladda det 24 timmar i sträck för bäst resultat? Kan batteriet ta skada/få sämre batteritid av att inte laddas 24 timmar i sträck första gången?

Tacksam för snabba svar, jag drar runt 15.00-tiden. :)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Det borde inte vara några som helst problem med den typen av batteri. Dom är ju stryktåliga som as.

Jaha, det var ju inte så svårt, haha! :e

Sweclockers skrev:

-Försäljarn/kompisen sa att jag skulle ladda mobilen, mp3spelarn, kameran i 8/12/14/16h eller massa timmar.
Om försäljaren/kompisen sa detta till dig så har han antagligen inte läst på dom senaste åren.
Att man skulle ladda batterierna en massa timmar gäller den gammla generationens batterier NiMh och NiCd batterier.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=489594

carl_x skrev:

Det borde inte vara några som helst problem med den typen av batteri. Dom är ju stryktåliga som as.

Nej, jag förstod det också, nu när jag läste på. :)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Vad blev det för kamera?

En Sony Cybershot DSC-W55, med Carl Zeiss-optiken. Liten och smidig, otroligt snabb i bildtagningen, bra färgåtergivning och bra märke var saker som övertalade mig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=152340

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ja, det är en bra kamera du köpt. :D Ha det så jävla skoj i Thailand och hoppas foten läker fort i saltvattnet! :)

silfver skrev:

Ja, det är en bra kamera du köpt. :D Ha det så jävla skoj i Thailand och hoppas foten läker fort i saltvattnet! :)

Om du säger det, så kan jag nog lita på att den är bra. Så skönt. Och tack, det kommer bli kanonskönt! :D

Det här blev nog det största impulsköpet jag gjort på länge; idag åkte jag in till Mobilia vid 10-tiden, kollade på Siba, OnOff och Expert och högg tills slut denna och ett minneskort på Expert och nu sticker jag till Thailand. Jag som alltid brukar vela i flera månader innan jag köper nåt.. ;)

Jag kunde inte ta med min gamla Olympus C-750 UZ, som trots sina fyra år på nacken är en sjukt bra kamera, eftersom det inte finns några 512 MB xD-kort att köpa längre (utan att de blir vansinnigt dyra), och den stödjer max 512 mb. Tur att jag fick lämna tillbaks mina två 1GB xD jag köpte på Kjell & Co. :OO

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag hade en likadan när jag var i thailand för ett år sen. Riktigt bra kamera, med skarpa bilder och faktiskt riktigt schysst filmfunktion med. De har gått ner 1000:- på bara ett år dessutom, dvs ännu mer prisvärd idag :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)