webForumDet fria alternativet

Går en 37" LCD in i min Citroën C3??

Bilar & fordon

13 svar · 1 123 visningar · startad av anbj

Medlem sedan juli 2000231 inlägg
Frågan#1

Jag ska strax åka och hämta en 37" Samsung LCD på Kompletts hämtlager i Göteborg. Jag undrar nu om den kommer gå in i min Citroën C3 eller om jag måste låna en större bil för att få hem TV:n... Vad tror ni?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Kolla på deras hemsida, och se ifall du kan få tag i några mått (tänk på att kartongen e större) och sen ta fram måttbandet och gå ut och kolla i bilen vad du får in...

Tänk på att en LCD MÅSTE stå upp under transport...

Ja, jag får väl ge mig ut och mäta...

Är det inte bara plasmor som måste stå upp?

Medlem sedan dec. 200697 inlägg

I en Volvo s80 gick den precis in stående i baksätet.

Mer vet jag inte. Du får dra vilka slutsatser du vill utifrån det.

anbj skrev:

Är det inte bara plasmor som måste stå upp?

LCD måste också stå upp under transporter...

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Esen skrev:

Tänk på att en LCD MÅSTE stå upp under transport...

Måste den? Det gjorde inte min när vi körde hem den. Inte heller nämnde Hifi-klubben något om det.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Esen skrev:

LCD måste också stå upp under transporter...

Större lcd-skärmar får inte ligga ner. 37 tillhör inte kategorin större. Den r alltså helt okej att ha liggandes under frakt förutsatt att det inte skakar överdrivet mycket eller att du placerar nåt tungt på den.

Skälet till att plasmor inte får ligga ner är ju att glaset spricker av sin egen tyngd, en risk som finns även hos större lcd.

colione skrev:

Större lcd-skärmar får inte ligga ner. 37 tillhör inte kategorin större. Den r alltså helt okej att ha liggandes under frakt förutsatt att det inte skakar överdrivet mycket eller att du placerar nåt tungt på den.

Skälet till att plasmor inte får ligga ner är ju att glaset spricker av sin egen tyngd, en risk som finns även hos större lcd.

Anledningen jag hört e att kristallerna i LCD kan flyta ihop om den ligger under frakten...

Och om så e fallet så ska det ju inte spela någon roll om det e en 10 tum eller 60 tum...

RED/ Enligt andra forum, Så ska det tydligen gå att frakta den liggandes...

Då jag köpte min LCD 32tum (ca 1,5 år sedan) så stog det på kartongen att den måste stå? men då kanske dom var känsligare...

Hmm... i värsta fall får jag väl ta ur den ur paketet och ställa den i baksätet. Inte direkt optimalt, men det borde ju funka.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Esen skrev:

Anledningen jag hört e att kristallerna i LCD kan flyta ihop om den ligger under frakten...

Och om så e fallet så ska det ju inte spela någon roll om det e en 10 tum eller 60 tum...

RED/ Enligt andra forum, Så ska det tydligen gå att frakta den liggandes...

Då jag köpte min LCD 32tum (ca 1,5 år sedan) så stog det på kartongen att den måste stå? men då kanske dom var känsligare...

Med det argumentet skulle du inte kunna ha ett lcd-armbandsur på dig eller din mobil liggandes på bordet.

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Haha, det första jag tänkte på när jag läste tråden är att skribenten hade en tokig idé " att installera en 37" LCD skärm i bilen :D
"Vore inte helt fel dock" tänkte jag och gav mig in i tråden eftersom jag förväntade mig någon slags steg-för-steg anvisning för man monterar den.. jag vet inte om det skulle vara nackstödet eller var ;)

colione skrev:

Det var intressant att veta.
En bra vana är att behålla originalkartongen för det är svårt annars att transportera stora TV apparater stående.

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

anbj skrev:

Jag ska strax åka och hämta en 37" Samsung LCD på Kompletts hämtlager i Göteborg. Jag undrar nu om den kommer gå in i min Citroën C3 eller om jag måste låna en större bil för att få hem TV:n... Vad tror ni?

Låt höra nu då, hur gick det?

När jag frågade Komplett om jag fick transportera TV:n liggandes, så sa dom att det var OK att göra det (så om något skulle ha hänt hade jag kunnat skylla på dom...). Så jag fällde baksätet på C3:an och fick preciiiis in kartongen liggande! Nu är TV:n på plats och funkar hur bra som helst. :-)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Esen skrev:

Kolla på deras hemsida, och se ifall du kan få tag i några mått (tänk på att kartongen e större) och sen ta fram måttbandet och gå ut och kolla i bilen vad du får in...

Det gjorde jag när jag skaffade min 32" tjockis för några år sen, intelligent nog har Philips inte bara mått på apparaterna på sin web utan även mått på emballaget. (y)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)