webForumDet fria alternativet

Vad ska jag spela in med?

Program & appar

2 svar · 417 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Grabben är med i ett band där det finns en trummis, en basist, en keybordist och en sångare. Jag har bara varit i källaren där de spelar en gång så jag har inte full koll på hur allt är inkopplat.
Det jag vet är att basisten har en egen förstärkare, en sån där fyrkantig klump som står på golvet. Sångaren har också en förstärkare där micken är inkopplad. Keybordisten kör med keybordens högtalare och trummisen kör helt utan förstärkning.

Nu vill de spela in en låt. Hittills har de använt en mobiltelefon som lagts på golvet. :OO
Alla instrument och micken kan ju kopplas till en förstärkare men visst behöver man någon slags mixer också? Eller kan man justera volymen med själva instrumenten? Säj att jag lyckas mha en gammal mixer (har en liggandes med fyra ingångar, är dock rädd för att det är två AUX och två PHONO...) lyckas få ihop alla instrument, vad spelar man in på?? På den gamla goda tiden använde man ju band, hur gör man idag? Dator?

Jaja, jag har ingen aning om det är genomförbart men jag lovade höra mig för om hur man kan gå tillväga.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Vi brukade spela in på minidisc, det finns mic till dessa och det blir bra resultat.

Ska du göra på något annat vis så måste du inte nödvändigtvis ha en mixer, ni kan ju köra line-in till datorn tex.

När man spelar in musik i studio brukar varje stämma / instrument spelas in var för sig i olika omgångar.

Möjligheterna är egentligen oändliga.... bara fantasin sätter gränser.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

CatZ skrev:

Vi brukade spela in på minidisc, det finns mic till dessa och det blir bra resultat.

Ska du göra på något annat vis så måste du inte nödvändigtvis ha en mixer, ni kan ju köra line-in till datorn tex.

När man spelar in musik i studio brukar varje stämma / instrument spelas in var för sig i olika omgångar.

Möjligheterna är egentligen oändliga.... bara fantasin sätter gränser.

Eller..

Så ser man till att det låter förjävla bra i replokalen (lycka till) & sen placerar man ut en (1) mic & valfritt inspelningsmedie på nått fiffigt ställe & bandar.
Vad man spelar in på är av mindre betydelse då det är den grundläggande principen som gäller:

Skit ut, skit in!

Låter allt bra (Beatles hade från början 2-4 analoga kanaler, 4 bra musiker, en bra producent etc) så låter det bra på enkla former av inspelningar.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)