webForumDet fria alternativet

var hittar jag "lamp-elektriker"

Konsumentråd

9 svar · 930 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag skulle behöva ha tag på en elektriker som kan kontrollera en lampa och se om den uppfyller svensk standard. Jag är inte alls kunnig inom detta så jag vet inte var jag ska vända mig. Har sökt på elektriker på hitta.se, har ni något annat bra tips? (T.ex. om det finns en speciell inriktning hos elektriker som sysslar med sånt här.)

Tack på förhand!

Mvh Erik

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Spelar ofta inte så stor roll vad en elektriker anser om en lampa, den ska vara CE eller DOT (för fordon) märkt för användning.

Ja, fast för att den ska kunna CE-märkas måste den ju först byggas. Och då rekommenderade de som CE-märker att man skulle kontakta en elektriker som kunde svensk standard.

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Aha, trodde du hade nå kinaimport-junk i handen ;)

Ja, nästan vilken installationselektriker som helst bör ha den kunskapen då det ingår i löpande certifieringar enligt polarn som är elektriker.
Har du några ritningar och scheman så kunde han kolla på det om du ville, annars finns tydligen dessa regler att hämta på nätet också. Frågan är vart :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hos sis.se.

Här finns allt i standardväg. :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

hur ser den ut osv.
mycke får du ju bygga själv
skicka upp en ritning

Tack för alla bra svar! Dock verkar det vara lättare sagt än gjort, standarden kostar 150 euro, inte precis så att man laddar hem den och "tittar lite" då... Tycker det är förbannat att de ska behöva ta betalt när man vill hitta regelverket som man ska följa. (Och nej, jag är inte intresserad av några rationella motargument, jag är arg.)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Värt att notera så står det i föreskrifterna att man får bygga om en lampa precis hur mycket man vill, så länge lampan är lika säker eller säkrare än den var från början. Snacka om att lägga över ansvaret på den som bygger om lampan!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

du får bygga om den o koppla om du har nödvändig kunskap och att det är fackmanamässigt gjort står de väll typ ...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jo, men nu handlar väl detta om att konstruera och bygga en lampa från grunden? Då skulle jag känna mig tryggare om den som gjorde det var utbildad för det han sysslade med... ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)