Jag har ett modem från Tele2 som fungerar exemplariskt bra med min Mac.
I PDF-filen från hemsidan står att läsa:
Vi har märkt att de fl esta kunder får bäst 3G-mottagning
genom en enkel inställning:
I ”Settings/Choose Connection Type” kan du ställa in så att ditt Mobila Bredband
ställs in på 3G och inte växlar över till GPRS. Välj då ”3G Only” (Bocken indikerar
vilket alternativ som är valt). Detta kan du enbart göra när du inte är uppkopplad.
Du kan självklart testa även ”GPRS only” på samma sätt som ovan.
Då undrar jag, vad är skillnaden på GPRS och 3G?
- Jag har markerat alternativet "3G only" och testar med det nu.
På boxen står: HSDPA / UMTS / EDGE / GPRS / GSM
Ibland går modemet supersnabbt (alltså... allt är relativt...) och jag bara undrar, är det resten av internet som inte är så aktivt eller varför skiljer det i bandbredd?
Jag har även noterat att modemet hoppar mellan 3G och UMTS och att det gör att det blir lite långsammare, får sämre koppling... (typ).
* * * * *
Nu undrar jag, kan man inte bara köra på 3G och sen vara nöjd med det? Varför ska man använda något annat...?? Har Tele2 stöd för annat i sina nät och varför har de då stöd för flera olika tekniker som gör samma sak?
Risken med att köra enbart 3G är att du tappar täckning helt om du befinner dig på ett ställe där det bara finns GSM/GPRS tillgänligt.
De gånger som "modemet går supersnabbt" är troligtvis gånger du tuggar på HSDPA som börjar bli utbyggt nu. I Östersund har det tydligen börjat att provköras i dagarna, idag mätte jag och en kund upp 3,54Mbit/s. Han var rätt nöjd efter den visningen eftersom han kom in med vad han trodde var ett icke fungerande modem. :e
Risken är som Dryden säger att man kan tappa täckning om man rör sig utanför 3G-täckning. En vettig anledning att ställa in modemet till bara 3G kan dock vara att vissa operatörer erbjuder fri trafik i 3G-nätet men inte i GPRS-nätet. Alltså kan man åka på lite trafik avgift om man hamnar utanför 3G-täckningen som man kanske vill slippa.
Hur Tele2 gör med den saken vet jag inte dock.
Jag ser inte riktigt varför du ska strypa GPRS/GSM-nätet och bara köra 3G? Som du själv skriver är det ju ingen ekonomisk skillnad mellan banden. I mitt tycke känns det bara meninglöst att strypa som du gjort.
Vild gissning, men kan det inte ha något med stabilitet att göra?
När jag körde mitt 2G-simkort i en 3G-telefon så tappade jag anslutningen helt var tionde minut. Det löste sig genom att inaktivera 3G-läget i telefonen. Det är visserligen inte alls samma sak, men en tanke iaf.
Den jämförelsen känns ju inte ens som släkt med det här. :p ;)
Att 2G-kort kan fungera svajjigt i 3G-terminaler är ju ett välkänt fenomen men det borde knappast vara något problem i det här fallet. Att ett 3G-kort i en 3G-terminal skulle vara svajjigt på 2G-nätet känns... inte så troligt. :)
att man stänger av 2G på 3G terminaler kan vara att man ligger på gränsen eller över gränsen för en övergång till 2G men på så sätt tvingar den kvar i 3G nätet fast 2G är bättre egentligen. gränsvärdena är inte direkt optimerade för data...
Nja... Det går rätt fort nu, och jag kör fortfarande på "3G only". Jag har fått för mig att då det är trångt i nätet går det lite långsammare... Men det kan vara ett rent påfund från min sida!
Det är lätt att ändra tillbaka. Bara att ta med sig pinnen till kontoret och trycka in i PC'n och ändra.
Det står inte vilken koppling det är i det där programmet.
Mitt framtida projekt är att köra taxi med strömmande internet musik, och DÅ byter man verkligen mast ofta! Jag ska göra det nästa år då jag har råd att köpa batteri till min bärbara PowerBook. Bara lite synd att man behöver en hel dator för att strömma musik...
Nu blev det så där segt igen! Klockan är 21:10 och om det är segt i nätet borde det vara på dagen... Det borde inte vara så mycket uppkopplande trafik så här sent på dagen.
Modemet strömmar nu mellan 10-15 KBps (och jag förstår inte hur man kan få SÅ MYCKET musik ur en så smal ström...).
Jag bifogar filen som jag strömmar. Öppna den i valfri mediaspelare:
OK, nu kanske du är ironisk, men jag kan med stort engagemang bortse från det! :-)
Bortsett från detta, det jag försöker säga eller göra, är att trimma in modemet, datorn, tråden, strömmen och hela alltet till att bli så optimalt som möjligt.
Jag respekterar om du inte diggar EuroDisco, men som garvad och rutinerad technofreak borde du ha ett hjärta som brinner för elektroniska experiment! :-)
Det finns kanske en ström för dig med: (scrolla ner på sidan, rätt långt.)
Elektroniska experiment... :p
Eurodance är ju för tusan en av de mest massproducerade genrerna av alla. Inte mycket experimentellt över det.
stoffe-2k's ironi handlade nog dock om att 96 kbps är en låg bitrate som gärna gör att ljudet låter lite tunt. När jag tankar eller rippar musik väljer jag helst lame's V0-komprimering, eller 256 kbps+ CBR. Vad gäller nätradio är det svårt att hitta bitrates över 128 kbps, vilket är nästan acceptabelt för strömmande musik, medan 96 kbps är för lågt i i mina öron.
Jag försökte inte vara ironisk eller elak, det var mer ett konstaterande, mp3 kodningen är fruktansvärt effektiv och bra vid strömmingen i låga bitrates. Själv lyssnar jag just nu på Trancemaster 4008 i min SE W880..
Äh.. På Tele2's sidor fanns ju en klockren förklaring varför inget funkar.
Man är tvungen att inaktivera pinkoden på simkortet för att komma igång på en Mac.
Ja. Om du inte har tillgång till en PC kan du stoppa in SIM kortet i en telefon och stänga av den funktionen.
Jag förväntade mig STOOORA problem med Leopard och hade förberett mig minutiöst... Men då dagen D som i Uppgradering skulle ske... så fungerade allt som tidigare...!!
Jag laddade mjukvaran från Tele2's hemsida, men den behövde jag aldrig installera. Den mjukvaran som jag har vet jag inte var den kommer från. Troligen från cd-skivan som låg i paketet.
Däremot, för att välja typer av service, 3g vs. GPRS mm. måste man ha en Windows-dator. Hur går det för dig?
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25