Någon som har koll på RFID och dess djungel? Finns det en läsare som kan fungera som en enkel kontakt. Dvs när rfid-taggen är inom räckhåll får man signal ut som en helt vanlig knapp? Är i behov av ett liknande system som pacbrickor fast utrymmet vi har för sändaren är väldigt begränsat, 3x12x5 (b/h/d).
Antar det behövs någon centralenhet men det är inga problem så länge den går att placera ett par meter bort.
Du vet ju vart han bodde som jobbade med RFID i CAR!
Maila om du vill kolla, jag har några läsare och brickor hemma.
Jag kör ju med 20mm brickor i nyckelringarna till bilarna.
Du kan använda vanliga kort typ Kreditkortstorlek.
Läsaren kan kopplas mot RS232 eller USB.
Hur stora är läsarna då? Finns det någon kompakt centralenhet för RS232?
Vill ju inte sätta en hel dator i maskinrummet till hissen. Det vi behöver det hela tid är som ett slags lås för att kunna kalla på hissen. En vanlig nyckelströmställare är för stor och PAC-läsare är ännu större. Så litet som möjligt vill vi ha det hela.
Det bästa hade varit om det gick att få en läsare som vid aktivering av en tagg skickar en signal till en liten dosa (där koden för giltig tagg är sparad) placerad i maskinrummet som sedan skickar ut en signal för aktivering av destination. Behövs ju 5 (i just detta fall, 5 våningar) läsare som är kopplade till olika signaler.
Dvs som en vanlig knapp med 12-230v in och vid aktivering en signal ut.
Lasp kom med ett tips om en läsare som pratar RS-232. Denna kan man kopplat till ett PIC-chip, ev behövs även nivå konverterare, som MAX-232. PIC-chippet kan sedan ge en lämplig styrspänning ut. Om du ska släppa igenom 230 V, så behövs även ett relä, och en transistor för att styra reläet. (Då PIC-chippet inte själv klarar att ge så höga spänningar och/eller strömmar som ett relä vill ha)
Vet du inte vad knappen (som jag gissar sitter sär idag) släpper igenom? Vet du inte heller exakt vad tåten gör på andra sidan? Gissningvis är det någon form av lågspänning som används för knappen, som sedan styr något. Jag tror inte att det är drager 230 V ända ut i knappen, om det är en anropsknapp. Mer information skulle vara användbart.
Det är tre läsare, den första har egen full kapsling och levererar både en ljudsignal när man kommer inom räckhåll, ca 20-80 mm. Utgången är ren RSR232 där siffrorna från RFID brickan kan avläsas.
Den andra är min lilla som är rätt kompakt Matas med 12v och ger RS232 signal ut.
Måtten är 75*40*15 mm LHB Även den piper div träff inom 50 mm.
Den tredje är en USB testare som har möjlighet att visa en lysdiod och lyfta en signalspänning.
Tänk om man tar bort den stora antennen så skulle man ha en enhet som kretskort 65*20mm
Brickorna som jag använder beror på applikation De små runda är mindre än millimetertunna 15 resp 25mm i diametern.
Nyckelringsbrickorna är som de är!
Varje RFID bricka har ju ett individnummer. så normalt kastar man in det i en databas där det kollas och via en status så hanterar man signalen olika.
Men i Joakim´s fall tror jag att det skulle kunna fungera lika bra med en liten magnetbricka och ett litet tungrelä om man inte skall individbehandla signalen.
Jag skulle vilja ha en lite bättre beskrivning av vad syftet skulle vara!
Kan man få det!
Grejorna kan sedan alltid testas här hos mig.
Det är en ombyggnad av en äldre hiss, en sk. smalhiss (en bit av trappan är utsågad så att det gick att sätta in en hiss därav väldigt ont om utrymme). Vi har knappar för både 12-24 och 230v men normalt använder vi bara 24v ut (det som ligger draget i dagsläget). Knapparna vi fick med till denna ombyggnad ligger på 24v likaså nyckelströmställaren. Dock är nyckelströmställaren som följde med för stor och vi måste komma på någon lösning.
Det hade varit väldigt bra om det gått att lösa med just RFID alt. PAC då folket i huset där hissen finns inte är alltför pålitliga och eventuella nyckelströmställare lär bli förstörda (speciellt när de får reda på att hissen inte får användas av dem).
Så vilken spänning som behövs och etc bör inte vara några problem. Det viktiga är att det inte skenar iväg i kostnad samt att det inte behövs någon jätteanläggning för att ta emot signalerna och hantera det.
Behövs det sedan någon speciellt utrustning för att koda och ställa in allt är det en annan sak (en dator för den biten hade inte varit några problem).
Hur är det med ett PIC-chip, finns dessa färdiga så att det går att konfigurera relativt enkelt?
Min tanke på det hela var ungefär:
Sändare (på varje våning) -> Mottagare (placerad i maskinrummet alt. lämpligt ställe) -> 5 utgångar (en för varje plan) för att enkelt kunna koppla det vidare.
Styrsystemet vi använder finns på http://www.pdahl.se/ -> Produkter -> Styrsystem -> S3. S3:an är väldigt flexibel på det mesta, alla in och utgångar går att styra och använda till olika funktioner. Språket i den är skrivet i C. Dock vet jag inte om den kan ta imot anropssignaler på något annat sätt än med dess vanliga ingångar.