webForumDet fria alternativet

Varför är det ingen fart i min subwoofer?

Ljud & bild

15 svar · 1 480 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Ett bra tag har jag gått och retat mig på att det inte är något ordentligt klös i min subwoofer, men aldrig tagit mig tid att börja grotta i det där.

Nu har jag grottat, men jag kommer fan ingenvart... :l

Setup: ett ordinärt 5.1-system, reciever, dvd, tv osv. Suben är en aktiv 8".

Grejorna är gamla, men det ska väl funka lik förbannat tycker man. Recievern är en Andersson R2 som funkar kalas i övrigt, högtalarna heter UniQue :OO men på baksidan står det JWL International AB Sweden. Högtalarna införskaffades på Expert för sådär fem år sen och recievern kommer givetvis från Netonnet, nåt år nyare.

Lågnivå ut finns på recievern, dock bara en rca. Först hade jag den kopplad på R (det finns två lågnivåingångar, kolla bilden), sedan med en Y-kabel som det är nu - ingen skillnad.

Fipplade omkring i inställningarna i recievern och testade lite tips jag hittat på nätet om att sätta frontarna till Small och suben till LFE + Left/Right, att koppla in även högnivåingångarna till frontarnas utgångar på recievern och så vidare.

Resultatet? Absolut ingenting. Om man känner på elementet rör det aningens lite på sig, men ärligt talat vet jag inte om det skakar bara för att ena fronten står rätt nära och dunkar på som den ska.

Givetvis har jag skruvat och haft mig på vad som finns på baksidan av suben, men jag märker ingen skillnad alls.

Hur kollar man om det är suben eller recievern som är kass? Jag menar, en 8" är inget att skryta med, men den ska väl spela även om den inte matchar polarens 12"... ;)
Finns det något bra knep att ta reda på vad som felar?

Som det är nu dunkar det bra mycket mer i den snart tio år gamla 2.1-suben som står under databordet... :OO

subwoofer.jpg
Medlem sedan dec. 200457 inlägg

Nog tycker jag att du ska få elementet att röra på sig mer än du beskriver utan större problem.

Prova att koppla in subben i någonting annat för att utesluta att din receiver är problemet.
Det kan vara lite vad som helst som ger en inte alltför hög utsignal. Naturligtvis är det bäst om det är en riktig lågnivåutgång, men det går även utmärkt med hörlursutgången i en dator om man vrider ner volymen rätt lågt i datorn.

Prova sedan att köra med frekvensinställningen på subben någonstans i mitten och öka försiktigt gain-vredet. Räcker inte det så kan du försiktigt öka volymen i datorn om du använder en sådan som signalkälla.

Ska testa det där med lågnivåutgång, har ett gäng såna att välja bland på recievern.

Frekvensen är jag med på vad den gör, men gain?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Gain = förstärkning.

En 5.1-förstärkare ska bara ha en RCA till subwoofern och du ska koppla den till L. Ställ förstärkaren på att bara skicka LFE till subwoofern och vrid upp filtret till max.

Vad kör du förresten med för ljudkälla? Med vad för sorts kabel har du anslutit förstärkaren till dvd:n?

Dvdn kör optiskt men det har ingen egentligen betydelse, basen är kass oavsett om ljudkällan är tv, cd, dvd, tuner eller matning från datorn.

Filtret till max? Freq till 180 Mhz alltså?

För att använda 5.1 måste du överföra ljudet digitalt. En optisk kabel överför digitalt, så långt är det okej... Är DVD:n inställd på att skicka ljudet som bitstream? (Får inte vara PCM.)

När det gäller övriga ljudkällor så har de ingen subwooferkanal (LFE), utan om du vill använda subwoofern då måste du ställa in det på förstärkaren.

Hm, hände inte ett smack när jag anslöt till en annan lågnivå (ena fronten), lät inte ett smack.

Testade med en rca till vänster osv enligt Tydals tips men det var samma sak där.

En tanke slog mig att det kanske är lågnivåutgångarna som gett upp? Hur kollar man sånt, om det öht går? :q

Du provar att ansluta något annat än förstärkaren till subben. Kanske en mp3-spelare eller liknande.

tydal skrev:

För att använda 5.1 måste du överföra ljudet digitalt. En optisk kabel överför digitalt, så långt är det okej... Är DVD:n inställd på att skicka ljudet som bitstream? (Får inte vara PCM.)

När det gäller övriga ljudkällor så har de ingen subwooferkanal (LFE), utan om du vill använda subwoofern då måste du ställa in det på förstärkaren.

Åja, recievern (inte förstärkaren ;)) har ett helt gäng logotyper som den klarar att koda om till, så det är inte problemet (hoppas jag).

Dvdn funkar bra, men det är oavsett ljudkälla som basen är kass. Nånstans är det fel och just nu funderar jag på om det är suben i sig som gett upp (powerlampan lyser och säkringen i den är hel) eller om det är utgångarna på recievern som gett upp.

tydal skrev:

Du provar att ansluta något annat än förstärkaren till subben. Kanske en mp3-spelare eller liknande.

Empiriskt test verkar visa att suben är stendöd.

Hittade en y-kabel 3,5mm -> 2 rca, vred ner volymen i botten och kopplade in. Ökade försiktigt utan att höra nåt, vred lite på rattarna men fortfarande noll.

Finns det nåt annat att kolla eller har vi hittat pudelns kärna?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag är säkert ute och cyklar men det står ju "LOW LEVEL INPUT" på förstärkaren. Inte kan man väl koppla in en sub på input??

Poteta skrev:

Jag är säkert ute och cyklar men det står ju "LOW LEVEL INPUT" på förstärkaren. Inte kan man väl koppla in en sub på input??

Nja, bilden är på baksidan av subwoofern. Det är output från recievern och input i suben - det går liksom åt det hållet - så lite cyklar du allt. ;)

För övrigt kollade jag den hemmagjorda y-kabeln (för att eliminera en felkälla) och kopplade in iPoden med den i en av ingångarna på recievern. Jodå, jag fick höra The Ark så kabeln är det iaf inget fel på.

Dessutom kom jag på att jag behöver ladda iPoden så nåt har jag lyckats med idag i alla fall. :e

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

:stefan: skrev:

Det är output från recievern och input i suben - det går liksom åt det hållet - så lite cyklar du allt. ;)

Haha, måste skaffa läsglasögon märker jag... :r

Nu händer det grejor!

Kikade in genom 'basreflexhålen' framtill (heter de så? :e) och fick syn på en sladd som slutade med en kabelsko - i det fria... Hmmm...

Sen dess har jag försökt ta mig in i baslådornas motsvarighet till Fort Knox...

Bakplåten sitter med tio skruvar (två syns i överkant på bilden) men den vill inte lossna i alla fall, limmas sånt fast?
Samma sak om jag anfaller framifrån och försöker ta loss själva elementet, fyra skruvar loss men sen sitter det som berget. Att jag inte får tag nånstans gör ju inte saken bättre iofs. ;)
Likaså har jag försökt få loss trattarna som sitter i 'basreflexhålen' men de sitter lika hårt de.

Jag har inte tagit bort fler skruvar i bakplåten än de i kanterna, de andra lär ju hålla fast komponenterna på insidan i plattan.
Till exempel sitter det fyra skruvar där elsladden går in, där lär det sitta en trafo och lossar jag på de skruvarna kommer trafon landa på elementet. Klart obra. ;)

Jag har bänt lite försiktigt i de glipor jag hittar, men då ger sig fanéret iväg direkt - tunt fanér och spånplatta är inget bra underlag för en hävstångseffekt...

Så, några tips på hur fan man tar sig in? :e

Sådärja, lite våld med två spårmejslar behövdes, sen hoppade bakplåten loss! Det låg en remsa dämpmatta av nåt slag mellan plåten och spånskivan, den hade givetvis kladdat fast lite.

Så efter att jag nöp ihop kabelskon en aning och tryckte dit den på elementet låter det väldigt mycket bättre här hemma helt plötsligt. :e

Men tack för hjälpen, utan lite bollande hade jag nog aldrig kommit detta på spåren... (y)

374 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
237 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)