Köpt för inte så länge sedan ett lågpris HTPC chassi av märket deltaco. Chassit är tillräckligt snyggt för en, men finner nackedelen att det blir så sablars varmt...
Vet inte om det är hårddiskarna som värmer upp det eller nätagget som sitter med rumpan på fronten på chassit och har en lustig lufttunnel som går till botten på chassit.
På bild fyra kan man se var nätagget skall vara och var början på lufttunneln är.. Jag undrar, om man sätter in 2 st 60 mm fläktar, kan de hjälpa mycket?
Eller skall man modda till chassit och göra utrymme för ex. en 120mm fläkt på sidan..
Eller skall man pröva med ett annat nätagg? :)
Många funderingar..
// edit 120mm menar jag juh.. eller 12cm .. en 0 försvann. :)
Ta reda på hur mkt luft 2st 60mm fläktar flyttar, sen jämför du med hur mkt 1st 12mm fläkt flyttar.
Placering av fläktar ska helt enkelt gå efter följande regel. Ut med varm luft, in med kall.
Det jag ser fördelen med 2 st 60mm är att då slipper jag kapa och borra i chassit, fördelen är att med 120mm blir det tystare och CFM blir högre än med två st 60 mm, i alla fall mer än de jag har, men då måste jag ta fram dremeln och borren.. :P
fins inte så mycke luft o flytta i de lilla chassit för att behöva en 120mm
räcker med 3st 60 vilket ger nästan samma resultat behöver inte köra dom på maxvarv heller ju
fins inte så mycke luft o flytta i de lilla chassit för att behöva en 120mm
räcker med 3st 60 vilket ger nästan samma resultat behöver inte köra dom på maxvarv heller ju
Ah det kan jag iofs göra, kasta in en tredje 60mm.
Har i alla fall nu löst detta med att få nätagget någorlunda svalare, blir inte lika het.
Men nu måste jag seriöst göra något åt hårddisken.. tror min kapesjade, får felmeddelanden av Windows konstant.. så jag har beställt en ny hdd.
Nu ligger planen i att, inte sätta den där den skall vara, utan att hänga fast den under DVD-spelaren i 5,25" facket och sätta en hdd-kylare på den, för den andra hddn BLEV ruskigt varm där den var, brände fingret när jag peta på den..
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25