webForumDet fria alternativet

TV

Ljud & bild

23 svar · 1 238 visningar · startad av rallythomas

Medlem sedan okt. 20073 inlägg
Frågan#1

Hej! Är ny här på forumet.

Ska köpa ny tv. Men plastma eller LCD. Vilken är bäst? Och var är skillnaden?

Mvh/ rallythomas.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Sök i forumet så hittar du trådar som beskriver för och nackdelarna med de olika teknikerna.

OK! Tack för det.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Förvisso är följande tråd snart ett år gammal men den kanske kan ge lite vägledning.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=142008

OK! Det spela nog inge roll, vilken man köper. Har nog samma kvalitet.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

fördelen med plasman är kontrasten dock kan du få fossforbildning när du kör samma bild länge tex om du använder en dator eller spelkosol så bilden bränns fast. du har snabbare respons tid också i regel

LCD har inte dom problemen men har lägre kontrast lägre responstid och ofta inte samma skärpa

Jag valde Plasma självklar så skiljer det ju en massa på alla skärmar o priset för en bra lcd o plasma är lite högre köp inte en billig utan lägg lite mer pengar så blir du garanterat mer nöjd.

Se till o kolla o jämföra bilderna på apparaterna du tittar på be dom o koppla in en normal bildkälla o inte deras optimerade DVD skiver dom spelar

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

mayday skrev:

fördelen med plasman är kontrasten dock kan du få fossforbildning när du kör samma bild länge tex om du använder en dator eller spelkosol så bilden bränns fast.

Moderna plasmor har inte det problemet längre.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

sgtpepper skrev:

Det är inte lika illa som förr. Numera är mer vanligt att det blir sk. temporära inbränningar, men permanenta inbränningar förekommer fortfarande, tyvärr.

sgtpepper skrev:

Tuvär så är det fortfarande så dock bränner de inte in lika lätt då det fins smarta funktioner som skiftar pixlarna lite då o då men endå så är dom känsliga o de händer lättare än du tror

mayday skrev:

dom känsliga o de händer lättare än du tror

Nej, det händer inte lättare än jag tror. Jag vet att det kräver väldigt långvariga statiska bilder för att det ska bli en inbränning, så pass långvarigt att det inte är särskilt realistiskt att det kommer ske vid normalt användande. Jag har en modern 42-tums plasma-TV och den har efter 1.5 år inte uppvisat en enda permanent inbränning.

Fast bara för att det inte har hänt dig så betyder ju inte det att det inte händer.

Jag har flera kompisar som köpt plasma det senaste året där man kan se tydligs inbränningar av olika saker, trots normalt användande.

Det kanske är så enkelt att det är kopplat till priset?

Quid skrev:

Jag har flera kompisar som köpt plasma det senaste året där man kan se tydligs inbränningar av olika saker, trots normalt användande.

Men är verkligen dessa inbränningar permanenta?

sgtpepper skrev:

Men är verkligen dessa inbränningar permanenta?

Ja, på två av dom iaf, båda två har som en gröt där kanalloggorna brukar vara.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Det här med inbränningar på en plasma är totalt skitsnack! Man får naturligtvis vad man betalar för, men på en någorlunda kvalitativ plasma-TV finns inga problem med permanenta inbränningar. Tillfälliga inbränningar kan ligga kvar 1-2 minuter, men det är inget som stör.

Jag har inte en aning om vad dina kamrater gör med sina TV-apparater. Antingen maxar dom alla inställningar när det gäller kontraster eller så är det skit dom har köpt.

Jag vet inte vad dom har kostat, jag vet bara var jag har sett. Själv hade inte varit så glad om jag hade en gröt av loggor i hörnet när jag kollar på film osv.

Men men, det finns ju vissa som hävdar att DLP inte lider av regnbågseffekter :p

Carl_X
hur kan du vara så dum så du säger det är skitsnack.
Äger du en plasma själv? om så är fallen så sätt den o visa text-tv i några timmar om du nu är så självsäker.
i annat fall kan du ju bara ta upp manualen o läsa i den om fossforbildning.

Att gå ut i ett forum o säga imot vad andra användare har råkat ut för är ju ren idioti o Nej det händer inte bara på billiga paneler

mayday skrev:

Carl_X
hur kan du vara så dum så du säger det är skitsnack.
Äger du en plasma själv? om så är fallen så sätt den o visa text-tv i några timmar om du nu är så självsäker.
i annat fall kan du ju bara ta upp manualen o läsa i den om fossforbildning.

Att gå ut i ett forum o säga imot vad andra användare har råkat ut för är ju ren idioti o Nej det händer inte bara på billiga paneler

Ja, jag äger en plasma. Märkligt att jag har aldrig har fått några permanenta inbränningar i min. Jag använder min till TV-spel med mycket statiska bilder och har aldrig haft några problem med inbränningar efter att ha spelat många timmar i sträck.

Självklart står det i manualen om inbränningar och vad man ska tänka på kring dessa. Följer man dessa enkla tips har man inte problem med inbränningar. Jag hävdar fortfarande att inbränningar får man med omoderna och billiga apparater.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

carl_x skrev:

Självklart står det i manualen om inbränningar och vad man ska tänka på kring dessa. Följer man dessa enkla tips har man inte problem med inbränningar. Jag hävdar fortfarande att inbränningar får man med omoderna och billiga apparater.

Men vänta nu här...
Det står i manualen till din TV att du kan få inbränningar? Ändå fortsätter du att hävda att man bara får det med omoderna och billiga apparater. Är din TV omodern och billig?

Mr. N. skrev:

Men vänta nu här...
Det står i manualen till din TV att du kan få inbränningar? Ändå fortsätter du att hävda att man bara får det med omoderna och billiga apparater. Är din TV omodern och billig?

Det jag menar är att om man använder TV:n normalt har man inga problem med inbränningar. Självklart skulle jag inte bli förvånad om jag får permanenta inbränningar om jag låter en statisk bild vara på i ett par dagar.

carl_x skrev:

Det jag menar är att om man använder TV:n normalt har man inga problem med inbränningar. Självklart skulle jag inte bli förvånad om jag får permanenta inbränningar om jag låter en statisk bild vara på i ett par dagar.

lol fastnat me skägget i brevlådan nu kanske

lägg ner ... avregistrera o spring iväg med lite heder i behåll

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)