webForumDet fria alternativet

Linsrengöring på dvd-recorder?

Ljud & bild

3 svar · 581 visningar · startad av thedentist

Medlem sedan okt. 20072 inlägg
Frågan#1

Hallå!
Kan jag använda Ajax fönsterputs på en topps och sen rengöra en lins i min dvd-recorder (den till tvn)?Tror den blivit smutsig med tiden.Något annat jag ska göra rent medans den ändå är isärplockad?
Tacksam för svar.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Testa. Själv köpte jag en sån där CD-skiva med en liten borste på hos Kjell & Co när jag hade problem med bl.a. bränning. Kände mig som en idiot eftersom jag inte alls trodde det skulle funka och att jag köpt en sån där "super-grej" som dom säljer på Kiviks marknad och som i själva verket är helt värdelös.

Men jag kom hem, körde den några ggr, och tammefan om det inte blev bättre! :)

Men dom där lasermojängerna tappar kraft med tiden, så även om man gör rent kan dom börja missa. Enda sättet (förutom att testa rengöring alltså) att klara sig utan att behöva köpa ny brännare när man märker detta är att sänka bränningshastigheten, t.o.m. ner till 1x eller 2x..

Medlem sedan okt. 20072 inlägg

Danne V skrev:

Testa. Själv köpte jag en sån där CD-skiva med en liten borste på hos Kjell & Co när jag hade problem med bl.a. bränning. Kände mig som en idiot eftersom jag inte alls trodde det skulle funka och att jag köpt en sån där "super-grej" som dom säljer på Kiviks marknad och som i själva verket är helt värdelös.

Men jag kom hem, körde den några ggr, och tammefan om det inte blev bättre! :)

Men dom där lasermojängerna tappar kraft med tiden, så även om man gör rent kan dom börja missa. Enda sättet (förutom att testa rengöring alltså) att klara sig utan att behöva köpa ny brännare när man märker detta är att sänka bränningshastigheten, t.o.m. ner till 1x eller 2x..

Rengöringsskiva etc är helt uteslutet i mitt fall,det riskerar bara att förstöra lasern.
Det jag tänkte på med "ajax".Det var att jag ville slippa gå och köpa vanlig medicinsk/teknisk sprit eller likvärdigt,om det nu funkar lika bra med tex ajax.
Ville bara kolla innan,om det nu skulle vara olämpligt av något skäl.

Kanske det även skulle funka med desinficeringsvätska eller vanlig sårtvätt?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Flyttar tråden från Övriga frågor.

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)