webForumDet fria alternativet

sända singal via s-video

Webbhotell & domäner

5 svar · 472 visningar · startad av Calevan

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg
Frågan#1

Sitter på windows vista och försöker koppla in min teve som en skärm. fungerar utmärkt när jag via konverter i datorn kopplar in en "phono" kabel (vet inte exakt vad den heter men det är en sån här: http://www.expert.se/productimages/large/53349_2.jpg

men när jag byter till en s-video kabel så händer inget alls. den använder samma konverter i datorn och båda kablar går till samma scartkontakt i teven, så jag tror inte det är något fel där.

kan det vara någon inställning i windows jag måste göra? några andra förslag?

tack!

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Du har inte S-Video ingång i tvn, så du kopplar in S-video kablen i en Scart kontakt?
Förstår jag rätt?

Akerlundh skrev:

Du har inte S-Video ingång i tvn, så du kopplar in S-video kablen i en Scart kontakt?
Förstår jag rätt?

precis så

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Låter skum.
Det ska funka med samma inställningar som för den andra kablen.
Men det kan bero på tvn.

Jag har en gamal tv som det inte funkar med s-video och sen har jag en som s-video funkar på men det blir svartvitt.

Stödjer din tv S-video?

har fått det att fungera ibland nu, fast då blev bilden i svartvit och jag ändrade egentligen inget (la bara ner datorn på sidan). något är skumt, men tack för försöken!

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Att du får svartvit bild beror på att S-video skickar färginformationen på ett annorlunda sätt än vad SCART gör och tillverkarna installerar inte den avkodningen i alla TV apparater ev ekonomiska skäl. Konstiga är att det skulle kunna funka på en 10 år gammal TV, men inte på en helt ny exklusiv TV. Har du fler SCART-ingångar eller component ingång? I så fall kan en av dom ha stöd för det, men resterande inte, testa alla olika, vissa TV apparater ställer du in vilken SCART kontakt du vill använda S-video i menyn.

Det här är ett väldigt vanligt problem, söker du på google finns det massor med svar och alternativ. Ex. skaffa en scartingång som konverterar färgerna innan den når tv:n eller mjukvaruinställning på ditt grafikkort om du har en sådan variant.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)