webForumDet fria alternativet

Landrive

Småprat

10 svar · 766 visningar · startad av Thord

Medlem sedan sep. 2000685 inlägg
Frågan#1

Hej alla, tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet eller vet något om Landriveprodukter. Jag var i Bangkok i somras då jag köpte mig en Landrive kabinet med en hårddisk i. Den har då en LAN och USB koppling om min tanke är att koppla den till routern för att ha den i nätverket.
Mitt problem är att när jag ska öppna utforskaren för att titta på den disken så tar den i bästa fall väldigt lång tid att läsa in katalogerna, men oftast så låser den utforskaren så jag får ta bort det med CTRL+ALT+DEL. Har hämtat hem senast mjukvara från deras hemsida, men det hjälper inte.
När jag vill söka något på den disken så tar den så mycket processorkraft att jag kan inte göra någonting annat och kylfläkten ökar sitt varvtal till max.
Försöker jag kopiera över en hel mapp till disken så orkar den bara ett par filer sen storknar den och låser alltihopa.
Har skrivit till deras så kallade support, men den svara inte på mina frågor.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Jag har en annan sådan pryl, en Argosy och den funkar utmärkt förutom de få gånger den har hängt.
Hur sitter den i nätverket?

Landrive

Jag har den kopplad till Routern. Det jag inte skrev att jag var på Teknikmagasinet och köpte ett nytt kabinett till hårddisken och det visade sig också vara en Landrive. Jag flyttade över hårdisken och hade exakt samma problem så då skrev jag den här tråden. När jag köpte den i Bangkok så installerade butiken kabinettet och hårddisken så jag bara skulle kunna ansluta den till nätverket när jag kom hem. Nu har jag emmellertid formaterat om hårddisken och det verkar som att det gjort skillnad men jag har inte kunnat testat fullt ut med flytta över filer till den disken för att se om den låser sig eller inte.

Haft tid.

Nu har jag haft lite tid att försöka dumpa över lite kataloger och filer till nätverksdisken sen jag formaterade om den. När jag använder utforskaren för att titta så känns det snabbare och stabilare. När jag sedan läggen över katalaogerna så gör han det snabbare och blockerar inte all CPU kraft längre så så långt går det åt rätt håll, men så finns det som vanligt ett stort men.
När jag har hållit på ett tag och kopierat över filer så kommer windowsljudet kritiskt stopp. Datorn blir helseg och sedan kommer dialogfönstret upp med texten "Det går inte att kopiera. Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt."
Mellan dator och Router så är det trådlöst och jag har inga störningar på Internetuppkopplingen så jag har kontakt med Routern hela tiden. Mellan Routern och nätverkshårddisken är det en dm kabel så var tusan ska jag leta felet.

Fortsätter

Nu har jag haft lite mer tid för att strula med min Landrive. När jag håller på att kopiera över filer till nätverksdisken så får jag alltid meddelandet att enheten inte finns längre så hela processen avbryts. Jag kör normalt trådlöst, men i dag så drog jag en kabel mellan dator och router för att ta reda på om det var det trådlösa som var för svajigt. Inte ens med kabel fick jag avbrottsfri filöverföring så nu vet inte jag hur jag ska leta vad som orsakar detta problem. Det finns visserligen även en USB anslutning på disken att ansluta direkt till datorn med, men då tappar jag ju hela poängen med nätverksdiskens åtkomlighet.

Hmm, finns det någon setup i Landriven?
Spelar det någon roll hur stora / hur många filer du flyttar eller uppträder fenomenet oavsett? Jag hade liknande problem med trådlöst tidigare när jag körde 11b men inte via kabel och inte heller numera med 11g.

Setup

Om du menar att jag kan logga på mig på Landriver och pilla i lite inställningar så kan jag det. Bl a kan leka SMB/FTP server. Jag måste starta om Landrive för att den åter ska kunna hittas på mitt nätverk. Om jag ska testa disken direkt mot datorn ska jag då första hand använda nätverkskabeln eller USB kontakten.

Jag skulle tippa på att det är enklare med USB kontakten.

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Om du inte redan gjort det så testa att uppdatera firmware i den.

Mjukvara

Jo det är gjort och det gjorde den lite stabilare, men inte tillräckligt stabil.

Jag gjorde en formatering via webläsaren av nätverksdisken och det gjorde disken lite snabbare i utforskaren. Men det som förbryllar mig är att formateringen av 320 Gb tar bara några sekunder så det lär inte vara en riktig formatering. Hur blir det om jag ansluter den via USB istället för via nätverket. Får jag då upp den som en hårddisk tillhörande datorn som går att formatera på ett riktigt sätt och sedan sätta tillbaka den vid routern och nätverket. Jag har aldrig haft en extern hårddisk så jag vet inte hur en sådan uppträder i t ex utforskaren.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)